olej silnikowy oraz do dyfra

1992-1999 | silniki: S50B30, S50B32
chudini3
Posty: 501
Rejestracja: ndz lut 23, 2014 21:58
Auto: GTR 90', CL600 93'

olej silnikowy oraz do dyfra

Post autor: chudini3 » wt sty 06, 2015 18:18

Witam, Panowie jaki olej silnikowy był oryginalnie stosowany w M3?
Muszę teraz kupić olej do szpery, ale nie mam pojęcia w ogóle co kupić, żeby spełniało moje wymagania.
Potrzeba mi olej do dyfra z M3 3.2 dyfer będzie dostawał mocno po dupie więc potrzeba mi oleju o parametrach wyścigowych/torowych. Na bank musi być to motul, tylko jakich parametrów szukać?

Awatar użytkownika
wojtasm5
Posty: 361
Rejestracja: ndz kwie 03, 2011 20:40
Auto: E36 M3EVO OE++
Lokalizacja: Jędrzejów - Kielce
Kontakt:

Re: olej silnikowy oraz do dyfra

Post autor: wojtasm5 » śr sty 07, 2015 09:40

Znam się na dyfrach.
Olej do dyfra polecam jedynie OE BMW. Jako jedyny posiada dodatki uszlachetniające, które zapewniają zmniejszenie zużycia oraz odporność i wytrzymałość temperaturową oleju. Posiadam ogromne doświadczenie tej kwestii Ani Motul FF ani Castrol syntrax nie dają pełnej ochrony a nawet przy ostrym uźytkowaniu auta wcale nie chronią mechanizmu ciernego.
Wszystkie inne oleje to jedynie substytut jakości OE.
Grzebanie w szperach z dobrym skutkiem.

chudini3
Posty: 501
Rejestracja: ndz lut 23, 2014 21:58
Auto: GTR 90', CL600 93'

Re: olej silnikowy oraz do dyfra

Post autor: chudini3 » śr sty 07, 2015 13:55

Panowie potrzebuje nr ori oleju BMW do dyfra, ktoś pomoże?

Awatar użytkownika
wojtasm5
Posty: 361
Rejestracja: ndz kwie 03, 2011 20:40
Auto: E36 M3EVO OE++
Lokalizacja: Jędrzejów - Kielce
Kontakt:

Re: olej silnikowy oraz do dyfra

Post autor: wojtasm5 » śr sty 07, 2015 20:21

NR OE 83 22 2 282 583 niestety cena za 0,5l dramatycznie wysoka.
Grzebanie w szperach z dobrym skutkiem.

Awatar użytkownika
2fast4u
Posty: 181
Rejestracja: pn kwie 22, 2013 08:54
Lokalizacja: Kraków

Re: olej silnikowy oraz do dyfra

Post autor: 2fast4u » śr sty 07, 2015 21:32

Jasne, tylko że olej który podałeś ma zastosowanie w modelu e46 i wyżej ze względu na zmienioną konstrukcję całej szpery.
Mało tego ta "droga" wersja jest wzbogacona o FM Booster (Friction modifier booster) "dolewany" do oleju produkowanego przez castrola dla BMW.
BMW wprowadziło tą modyfikację po narzekaniach klientów na dźwięki wydobywające się z dyfra przy ciasnych nawrotach.
Bardzo dużo info na ten temat jest na anglojęzycznych forach. FM Booster powoduje jedynie zmniejszenie tarcia.
Dodatek jest też dostępny osobno o ile dobrze pamiętam jeep ma w ofercie jako dolewkę do oleju.

Natomiast wnioskując po tym że temat jest w dziale m3 e36 to ja bym nie świrował tylko wlał zwykły castrol saf-xj 75w140 - bo z tego co wiem szpera w m3 e36 nie różni się wiele konstrukcyjnie od szpery dostępnej w non M.

Pozdro
Obrazek

chudini3
Posty: 501
Rejestracja: ndz lut 23, 2014 21:58
Auto: GTR 90', CL600 93'

Re: olej silnikowy oraz do dyfra

Post autor: chudini3 » śr sty 07, 2015 21:58

2fast4u Dzięki za wypowiedź i za pomoc ;-)

Awatar użytkownika
wojtasm5
Posty: 361
Rejestracja: ndz kwie 03, 2011 20:40
Auto: E36 M3EVO OE++
Lokalizacja: Jędrzejów - Kielce
Kontakt:

Re: olej silnikowy oraz do dyfra

Post autor: wojtasm5 » śr sty 07, 2015 23:27

Drogi Panie gdybym nie przerobił problemów szper kilkaset razy to bym się nie odzywał.
Castrol swój olej klasuje jako ledwo dobry. Wejdź sprawdź na ich oficjalnej stronie. Jako zalecany => OE. I przez okres kilku miesięcy widniał tam podany przeze mnie nr OE.
Mimo to że na opakowaniu napisane jest że dedykowany i co tylko.
Nowe płytki cierne z ty olejem wytrzymują 30tys Km, wiem z doświadczenia. W moim kombi zatarły się po tym przebiegu.
Wiele szper po wymianie na ten olej, po kilku tys Km przestawało działać. Idąc dalej olej tamten to Castrol saf-xj plus booster a olej Castrol teraz nazywa się Syntrax i powodem zmiany nazwy nie jest tylko wizerunek lecz i zmiany produkcji i składu. Oczywiście chodzi o kasę.
Co szpery z ///M e46 cudem technologi nie są, są to produkty komercyjne, mają się zużywać i masz się udawać do serwisu po nową.
Często nie wytrzymują 200tys.
Każdą tezę mogę potwierdzić przykładami i doświadczeniem a nie postami. Przez ostatnie 7lat widziałem więcej niż 100 szper więc mogę się wypowiadać. Często wypowiedzi są pisane w oparciu o jeden konkretny przypadek, mogę powiedzieć że mam szerszy pogląd na temat mechanizmów oraz ich obsługi.
Grzebanie w szperach z dobrym skutkiem.

ww296
Posty: 152
Rejestracja: pn cze 28, 2010 20:01
Lokalizacja: Kraków

Re: olej silnikowy oraz do dyfra

Post autor: ww296 » czw sty 15, 2015 20:33

wojtasm5 pisze:Drogi Panie gdybym nie przerobił problemów szper kilkaset razy to bym się nie odzywał.
Castrol swój olej klasuje jako ledwo dobry. Wejdź sprawdź na ich oficjalnej stronie. Jako zalecany => OE. I przez okres kilku miesięcy widniał tam podany przeze mnie nr OE.
Mimo to że na opakowaniu napisane jest że dedykowany i co tylko.
Nowe płytki cierne z ty olejem wytrzymują 30tys Km, wiem z doświadczenia. W moim kombi zatarły się po tym przebiegu.
Wiele szper po wymianie na ten olej, po kilku tys Km przestawało działać. Idąc dalej olej tamten to Castrol saf-xj plus booster a olej Castrol teraz nazywa się Syntrax i powodem zmiany nazwy nie jest tylko wizerunek lecz i zmiany produkcji i składu. Oczywiście chodzi o kasę.
Co szpery z ///M e46 cudem technologi nie są, są to produkty komercyjne, mają się zużywać i masz się udawać do serwisu po nową.
Często nie wytrzymują 200tys.
Każdą tezę mogę potwierdzić przykładami i doświadczeniem a nie postami. Przez ostatnie 7lat widziałem więcej niż 100 szper więc mogę się wypowiadać. Często wypowiedzi są pisane w oparciu o jeden konkretny przypadek, mogę powiedzieć że mam szerszy pogląd na temat mechanizmów oraz ich obsługi.
Jeśli widziałeś tyle szper to powinieneś wiedzieć że w przypadku Samochodu M3 E46 konstrukcje tego elementu jest inna a konkretnie zostało dodane coś na wzór sprzęgła hydrokinetycznego które to bazując na przesunięciu elementów względem siebie generuje ciśnienie oleju, który rozpycha płytki cierne szpery - to coś podobnego do 1 generacji sprzęgła haldex z grupy VW. Dlatego olej musi spełniać dodatkowe wymagania. W modelu E36 Szpera jest klasyczna i w niej olej odpowiada "tylko" za smarowanie.
Te 100 szper to mam nadzieję, że widziałeś tylko na zdjęciu bo jesli, nie daj Boze, zajmujesz się ich serwisowaniem, to nie znając budowy i zasady działania i tak cud. że któraś wytrzymała 30 000 km.
Co do pytań autora wątku - warto zadzwonić do ASO i dokładnie dowiedzieć się jaki olej jest dedykowany do określonego podzespołu i auta. Mozna też kupić materiały w serwisie ale gwarantuje że będą takiej samej jakości jak analogiczne kupione np w hurtowni. W przypadku E36 jest to o tyle utrudnione że olej który był zalewany fabrycznie nie jest już produkowany. ale można zalać inny olej 10W60 pamiętając jednocześnie o zastosowaniu dedykowanego do silnika S50 filtra oleju. Wymiarowo jest on taki sam jak do silników m50 jednak z uwagi na gęstszy olej (10W60) ma inną charakterystykę materiału filtrujacego. Jest to dokładnie ten sam filtr który jest montowany w modelu M3 E46.
ciągle szybciej...

Awatar użytkownika
JanekB
Posty: 21
Rejestracja: czw sty 23, 2014 22:37
Auto: M3 E46
Lokalizacja: Jozefoslaw / Warszawa

Re: olej silnikowy oraz do dyfra

Post autor: JanekB » pt sty 16, 2015 15:01

Czesc,

Olej, ktory my wlewamy do szpery E46 lub E36 to ten olej, w ktorym mocza sie plytki. Ja np. leje Castrol Syntrax 75W140 do LSD, ale nie wiem jak on sie ma do OE, bo na OE - ze wzgledow kosztowych - nie jezdzilem.

Natomiast w E46 olej do viscodrive (ten, ktory rozpycha plytki) jest zamkniety osobno - to inny olej. Jest taki fajny pdf BMW mowiacy o roznicach miedzy E46 M3, a zwyklym i tam pisza "The Pump Unit: The pump unit is sealed (cannot
be dismantled) and is filled with approx. 46 grams of high viscosity silicone oil." Nie brzmi to przekonujaco :) (46 gramow oleju) ale to osobny olej - tego co my wlewamy wchodzi chyba ok. 700ml

Pozdrawiam
Janek B
E46 M3

Awatar użytkownika
wojtasm5
Posty: 361
Rejestracja: ndz kwie 03, 2011 20:40
Auto: E36 M3EVO OE++
Lokalizacja: Jędrzejów - Kielce
Kontakt:

Re: olej silnikowy oraz do dyfra

Post autor: wojtasm5 » pn sty 19, 2015 09:31

Witam!!!!
Muszę się bronić, bo ktoś mi imputuje brak wiedzy.
Gdybym się nie znał to bym się nie wypowiadał.
Kolega powyżej opisuje właściwie budowę z zasadę działania szpery w e46.
I Ty się mylisz kolego z Krakowa. Mechanizm w szperze z e46 są hermetycznie zamknięte z cylindrze z zalanym olejem viscotycznym.
Olej ten zmienia swojej właściwości w raz ze wzrostem temperatury, czyli kiedy mocnej ciśniemy w gaz, płytki trąc się o siebie wytwarzają energie cieplną. Olej gęstnieje zapewniając wzrost spięcia szpery. Bo w w tym rodzaju blokady mamy do czynienia z dociskaniem się szpery - działanie dynamiczne. Dyfry w e46 są jakościowo słabe i żadko wytrzymują 300 a czasem i 200tys Km.
Panowie ja próbuję pomóc pisząc swoje posty. Nie jestem użytkownikiem który ma jedno BMW ze szperą i wywodzę się na podstawie tego jednego przypadku.
Przerabiam lub regeneruje kilka dyfrów w miesiącu. Słucham co mówią klienci, jakich olejów stosują oraz potrafię poznać na jakim oleju jeździł dyfer.
Niestety CAstrol Syntrac 75-140 jest olejem ledwo dobrym w normalnej jeździe. Oficjalna Strona Castrola to potwierdza, a że na opakowaniu jest napisane ze zalecany i wręcz stworzony do BMW to nie do końca tak. Castrol oleju SAF-XJ już nie produkuje. Tego oleju już nie ma.
Więc w tym temacie już więcej się nie będę wypowiadał. Chyba że ktoś zaatakuje mnie lub moją wiedzę. Jak ktoś ma jakieś pytania proszę na PW.
Grzebanie w szperach z dobrym skutkiem.

Camil
Posty: 1179
Rejestracja: wt lip 08, 2008 13:32
Auto: e36s54
Lokalizacja: Torun
Kontakt:

Re: olej silnikowy oraz do dyfra

Post autor: Camil » pn sty 19, 2015 13:32

Dziwne to, bo najpierw ww296 pocisnal wojtasa, w sumie nic nie napisal sam o szperach i zaraz przerzucil sie na temat oleju i napisal o nim jak typowy laik. Kazdy wie jak jest z tws i kazdy wpadnie na to, by zadzownic do salonu i spytac co polecaja…ww296 jakos malo wiarygodnie brzmisz, rozwin.

ww296
Posty: 152
Rejestracja: pn cze 28, 2010 20:01
Lokalizacja: Kraków

Re: olej silnikowy oraz do dyfra

Post autor: ww296 » czw sty 22, 2015 21:40

Witam
Wojtas - przepraszam za być może za mocne słowa.
Mam jedna M-ke wcześniej miałem dwie 328 i naciąłem się parę razy na bzdury wypisywane na forach, dlatego bardzo mnie denerwuje, jak ktoś wg mnie takie bzdury wypisuje.
Do mojego samochodu w dyfrze jest "zwykły" Castrol. W ASO pokazali mi butelkę tego oleju i można go kupić również poza ASO w dużo lepszej cenie. Niestety nie pamiętam jego parametrów, dlatego poradziłem kontakt z ASO.
Prawdopodobnie na rynku znajdują się oleje lepsze niż ten Castrol ale np w moim samochodzie ten olej wytrzymał prawie 200 000 Km, zapewne nie był wymieniany i do tej pory szpera pracuje prawidłowo - na ile mogę to ocenić bez dodatkowych przyrządów Dlatego uważam że nie ma co szukać oszczędności akurat w tym punkcie zwłaszcza że tego oleju nie wymieniamy okresowo a jego wycieki również są raczej sporadyczne. Olej w takim mechanizmie różnicowym ma zapewnić nie tylko super smarowanie ale własnie musi to smarowanie mieć na odpowiednim poziomie, nie za dużym, nie za małym z uwagi na mechanizm którego zasada działania wymaga odpowiedniego współczynnika tarcia.
I ta część wypowiedzi dotyczy samochodu E36 i jest zgodna z tematem.
Watek dotyczący E46 M3 jest of topikiem dlatego nie rozpisywałem się na ten temat.
Ale rozwijając - E36 ma sapere mechaniczną gdzie płytki rozpycha "bolec" napędzany siłą biorąca się bezpośrednio z obrotów przekazywanych poprzez wał. (wiem że niejasno to napisałem ale jestem pewien że Wojtas jak i Janek b i inni znający zasadę działania wiedza o co chodzi.) E46 ma odrębny mechanizm będący de facto pompą oleju która poprzez zwiększenie ciśnienia tego oleju wytwarza siłę rozpychająca płytki blokując je.
Wojtas - moja wiedza dotycząca szpery w E46 jest czysto teoretyczna - nigdy nie widziałem tego mechanizmu na oczy, jednak kiedyś zaciekawiony danymi technicznymi, gdzie podają płynne zasprzeglenie szpery nawet do 100 procent zglebiłem temat teoretycznie - ze zwykłej ludzkiej ciekawości i jak zwykle będąc zdumiony prostotą i efektywnością rozwiązań inżynierów BMW.
Wojtas - teraz czytając Twoje poprzednie posty w sumie stwierdzam, że trochę niepotrzebnie Cie zaatakowałem bo generalnie nigdzie nie napisałeś nic niewłaściwego - poprzednio odczytałem, że sensem Twojej wypowiedzi jest taki ze szpery e36 i E46 sa takie same konstrukcyjnie. - Więc generalnie i oficjalnie - przepraszam jesli poczułeś się urażony. I rzeczywiście się mylę - wydawało mi się, że mechanizm viskotyczny w E46 "dzieli" olej z tym który smaruje płytki i pozostałe mechanizmy dyfra i dlatego wymagany jest ten tajemniczy "dodatek".

Niestety, będziesz musiał jednak wytłumaczyć się w tym wątku ze swojej niewiedzy ;) ponieważ później napisałeś:
cytuje:
"I Ty się mylisz kolego z Krakowa. Mechanizm w szperze z e46 są hermetycznie zamknięte z cylindrze z zalanym olejem viscotycznym.
Olej ten zmienia swojej właściwości w raz ze wzrostem temperatury, czyli kiedy mocnej ciśniemy w gaz, płytki trąc się o siebie wytwarzają energie cieplną. Olej gęstnieje zapewniając wzrost spięcia szpery. Bo w w tym rodzaju blokady mamy do czynienia z dociskaniem się szpery - działanie dynamiczne. Dyfry w e46 są jakościowo słabe i żadko wytrzymują 300 a czasem i 200tys Km."


Chodzi mi o fragment który wytłuściłem.


Ps. Olej silnikowy który jest zalecany do silników S jest taki sam w e46 i e36 jest to olej o parametrach 10W60, praktycznie każdy na rynku przy zastrzeżeniu że stosujemy filtr oleju przystosowany do tak gęstego oleju - jesli zastosujemy
"zwykły" filtr to tez generalnie nic się nie stanie ale przez większość czasu, większość oleju nie będzie w ogóle filtrowana.

Ps.2 Wojtas - po tonie wypowiedzi i generalnie jej zawartości widzę, że nie jesteś "zwykłym" użytkownikiem BM-ki i Twoje wypowiedzi są cenne, dlatego nie zrażaj się i wypowiadaj dalej w tym temacie (no i w innych, rzecz jasna) - nawet jesli się mylisz :) to własnie takie dyskusje są okazja do poprawienia swoich doświadczeń. pozdrawiam

Ps.3 Możliwe że to ja się mylę - prosze wtedy o wskazanie mojego błędu.
ciągle szybciej...

Awatar użytkownika
wojtasm5
Posty: 361
Rejestracja: ndz kwie 03, 2011 20:40
Auto: E36 M3EVO OE++
Lokalizacja: Jędrzejów - Kielce
Kontakt:

Re: olej silnikowy oraz do dyfra

Post autor: wojtasm5 » wt lut 03, 2015 18:21

Dziś przeprowadzałem kolejny etap prac nad moim eM.
W ciągu prac musieliśmy wyjąć dyfer, do wymiany dolnego wahacza. i stwierdziłem że jak już na ziemi to oprócz wymiany oleju którego zdjęcia dołączę jak tylko złamie kod do jakiejś pokazywarki zdjęć.
Olej zalany był we wrześniu 2013 a ja auto kupiłem na koniec wakacji od tej pory przejechane 1,55tys Km.
Olej Castrol SYFTRANS jakoś tak ten polecany dedykowany i tak dalej.....
Mam nadzieje że zdjęcia wam wszystko powiedzą.
Dyfer rozebrałem założyłem 2 nowe płytki cierne i 2 nowe przekładki. Zeszło kilka godzin pracy ale jak już był zdjęty to był by grzech tego nie zrobić.
1) Po zdjęciu dekla na dnie widać szary muł.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/4 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
https://picasaweb.google.com/lh/photo/E ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
2) zdjęcia przedstawiają stan po demontażu elementów niby wszystko piękne:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/p ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
https://picasaweb.google.com/lh/photo/0 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
https://picasaweb.google.com/lh/photo/Y ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
https://picasaweb.google.com/lh/photo/P ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
3) Ale po umyci płytek ciernych czy każdy widzi wypolerowany metal???
https://picasaweb.google.com/lh/photo/u ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
https://picasaweb.google.com/lh/photo/F ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
https://picasaweb.google.com/lh/photo/F ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
https://picasaweb.google.com/lh/photo/0 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
Dla porównania obok (po prawej stronie mamy nowe elementy) różnica jest widoczna.
A teraz olej spuszczony z dyfra:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/L ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
https://picasaweb.google.com/lh/photo/U ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
na ostatnim zdjęciu u góry widać cienie w oleju może tego nie widać ale jest tam mnóstwo drobnych opiłków metalu.
Grzebanie w szperach z dobrym skutkiem.

Skrzeku
Posty: 314
Rejestracja: pt sty 24, 2014 19:57
Auto: E36 M3 3.0

Re: olej silnikowy oraz do dyfra

Post autor: Skrzeku » śr lut 04, 2015 00:20

Dobrze Ci spinała ?

Awatar użytkownika
wojtasm5
Posty: 361
Rejestracja: ndz kwie 03, 2011 20:40
Auto: E36 M3EVO OE++
Lokalizacja: Jędrzejów - Kielce
Kontakt:

Re: olej silnikowy oraz do dyfra

Post autor: wojtasm5 » śr lut 04, 2015 08:41

Szpera miała chwile słabości szczególnie w warunkach dla niej ekstremalnych czyli na słabo przyczepnych nawierzchniach gdy koła poruszały się po różnych torach czytaj łuk i planach jest/była przeróbka na S45 lub S75. Ale skoro dyfer był wyjęty to czemu go nie zrobić na stan fabryczny.
Jak by nie było dyfer miał 185tys nalotu i 19 lat pracy. Jak by nie było i tak nie była zajechana jak 90% dyfrów które dostaje lub kupuje na rynku wtórnym.
W razie pytań polecam się.
Grzebanie w szperach z dobrym skutkiem.

ODPOWIEDZ