Wiskoza Visco s50b32

1992-1999 | silniki: S50B30, S50B32
Awatar użytkownika
Norberte30
Posty: 252
Rejestracja: ndz lut 17, 2013 20:18
Auto: M3 e36 3.2 SMG Estoril
Lokalizacja: Warszawa

Wiskoza Visco s50b32

Post autor: Norberte30 » sob mar 01, 2014 11:00

Może uda nam się w jednym miejscu ustalić co i jak z temperatura wody w s50b32 i działaniem wiskozy.

Pierwsza rzecz to na forum można znaleźć kilka wersji co do miejsca utrzymywania się wskazówki od temperatury na zegarach. Jedni mówią, że do samego pionu nie dochodzi, drudzy, że stoi w pionie bez względu na warunki itd. Był poruszany temat termostatu, jednym pomagała jego wymiana, drugim nie. Więc to może zostawmy. Wiadomo, chodzi też o czystość chłodnic, wody i klimatyzacji.

Najważniejsza rzecz zasada działania samego sprzęgiełka wentylatora. Z tego co wiem i widziałem są dwa rodzaje blaszek regulujących spięcie wisko.

Prosta blaszka:

Obrazek Uploaded with ImageShack.us

I taka, jakaś zakręcona, czy to jest chińszczyzna czy co, bo zgłupiałem:

Obrazek Uploaded with ImageShack.us

Tą blaszkę da się regulować, może ktoś napisać w która stronę trzeba ją odgiąć, żeby szybciej lub wolniej się spinało i też czy tą zakręconą da się jakoś regulować i co to w ogólę jest.

Każdy kto ma jakieś SPRAWDZONE DOŚWIADCZENIA proszę o wypowiedź. Może zostanie dla potomnych gdzie ta wskazówka ma stać i jak o to wszystko zadbać.

Endru
Posty: 104
Rejestracja: śr cze 22, 2011 13:20
Auto: e36 M3 3.2
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wiskoza Visco s50b32

Post autor: Endru » sob mar 01, 2014 12:01

Witam,

Od momentu zakupu, w moim S50B32 zawsze wskazówka stała dokładnie w pionie. Dodatkowo co zauważyłem, woda bardzo szybko się nagrzewała do temperatury nominalnej. W lato wystarczyło przejechac ok 500m i wskazówka była w pionie. To nie zdarzało mi się w żadnym innym samochodzie. W poprzednią zimę natomiast, wskazówka nie dochodziła do pionu tylko zatrzymywała się trochę przed. Wymieniłem termostat na nowy, oryginalny i znowu wskazówka szła do pionu i tak jest do tej pory. Nigdy nie zauważyłem żadnych wahań temperatury wody.

Odnośnie visko, ja sugerowałbym nie ruszac tej blaszki. Jestem zwolennikiem rozwiązań fabrycznych. Odginając blaszkę można wpłynąc na moment włączania wentylatora ale moim zdaniem nie służy ona do regulacji. Jeśli wszystkie elementy układu chłodzenia są sprawne nie ma potrzeby regulowania. Kiedyś przerabiałem ten temat w e30 325i i zabawa skończyła się wymianą visko na nowe, gdyż po tych regulacjach stare nie nadawało się do użytku.

Awatar użytkownika
Norberte30
Posty: 252
Rejestracja: ndz lut 17, 2013 20:18
Auto: M3 e36 3.2 SMG Estoril
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wiskoza Visco s50b32

Post autor: Norberte30 » sob mar 01, 2014 16:29

Dzięki za rzeczową odpowiedź. Można więc założyć, że wskazówka ma obowiązek trzymania pionu.

Wie ktoś co to za wynalazek na drugim zdjęciu, czy jest to jakaś tania wersja sprzęgła czy co to jest?

saron22
Posty: 448
Rejestracja: ndz cze 20, 2010 22:09
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wiskoza Visco s50b32

Post autor: saron22 » sob mar 01, 2014 18:23

U mnie z kolei wskazówka zawsze stała lekko (dosłownie o grubość koniuszka wskazówki) przed środkową kreską. Przejeździłem tak jeden sezon. Jak przyszły chłodniejsze dni okazało się, że w kabinie jest zimno wiec pierwsze co to wymiana termostatu. Wymieniłem termostat na nowy oryginalny BMW i efekt jest taki, że w kabinie ciepło a wskazówka nadal stoi leciutko przed pionową kreską. W momencie gdy się trochę powygłupiam wtedy wskazówka dochodzi równo do pionu. Z temperaturą wody oraz z przegrzewaniem się nigdy nie miałem żadnego problemu. Visco też nie jest cały czas spięte ponieważ w upalny dzień wyraźnie słychać kiedy Visko zaczyna chodzić. U mnie podobnie jak u kolegi wyżej również silnik się momentalnie nagrzewa. No może nie po 500 metrach ale 2 do 3km wystarczą i już silnik ma temperaturę. Nie dotyczy to oczywiście temperatury oleju.
Moja opinia jest taka, że winowajcą są elektryczne zegary które nie są zbyt dokładne. Bardziej miarodajnym byłoby odczytanie za pomocą kompa jaką temperaturę widzi ECU. Moje teza wiąże się z tym, że na co dzień spotykam się z taką sytuacją w samochodach marki Scania i MAN. Tam też każdy wskaźnik pokazuje troszkę :!: inaczej a w żadnym aucie nie ma problemów z temperaturą. Wystarczy zmienić wskaźnik na desce i w tym samym aucie temperaturę pokazuje inaczej.

Skrzeku
Posty: 314
Rejestracja: pt sty 24, 2014 19:57
Auto: E36 M3 3.0

Re: Wiskoza Visco s50b32

Post autor: Skrzeku » sob mar 01, 2014 18:32

Co ma temperatura wody do wiskozy ? Wiskoza załacza się jak silnik jest gorący a nie jak płyn ma 90 stopni..

Awatar użytkownika
Norberte30
Posty: 252
Rejestracja: ndz lut 17, 2013 20:18
Auto: M3 e36 3.2 SMG Estoril
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wiskoza Visco s50b32

Post autor: Norberte30 » sob mar 01, 2014 20:16

Dzięki saron22 za wypowiedź, też miałem wrażenie, że może chodzić o zegary. W starszych BMW są bateryjki, które po latach wykazują zużycie i wskazówki potrafią wariować, ale podobno widać wtedy wyraźne skakanie np. prędkościomierza. Nie wiem jak tu w e36 czy też tak jest.

Skrzeku, prosiłem o wypowiadanie się osoby, które mają sprawdzone doświadczenia.

Powiedzcie mi, czy visco z drugiego zdjęcia to jakieś chińskie?

saron22
Posty: 448
Rejestracja: ndz cze 20, 2010 22:09
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wiskoza Visco s50b32

Post autor: saron22 » sob mar 01, 2014 23:53

Skrzeku pisze:Co ma temperatura wody do wiskozy ? Wiskoza załacza się jak silnik jest gorący a nie jak płyn ma 90 stopni..
Temperatura wody ma tyle do Viskozy, że jak Visko będzie na stałe spięte (czytaj: uszkodzone) to płyn nigdy nie osiągnie normalnej temperatury pracy... Z kolei w drugą stronę czyli jak Visko nie będzie dobrze spinać to podczas wygłupów przy małych prędkościach (brak przepływu powietrza przez chłodnicę) a wysokich prędkościach obrotowych silnika płyn się po prostu zagotuje.
No ale kolega już ci posty wyżej wyjaśnił, że oczekuje odpowiedzi od osób, które mają pojęcie w temacie. Skoro nie wiesz co ma temperatura wody do Visko to raczej nic nowego do tematu nie wniesiesz.... :oops:

Norberte30 u mnie żadnego skakania wskazówek nie ma. Wskaźnik stoi jak zaczarowany. Jak chcesz to mogę ci na czasie jakąś fotkę cyknąć jak to wygląda u mnie to sobie porównasz.
Biorąc pod uwagę tło zdjęcia na jakim jest przedstawione to Visko to nie będzie to raczej nic innego jak Chińszczyzna. Zresztą jak wszystko w Polcar...

A w czym konkretnie jest u ciebie problem?? Masz wrażenie, że temperatura jest za wysoka czy za niska?? Jak jest za wysoka to może warto pomyśleć nad pstryczkiem elektryczkiem załączanym z kabiny który w newralgicznym momencie będzie załączał wentylator od klimy?? (swoją droga to podczas wygłupów warto jest sobie załączyć klimę w aucie ;) ) Czy z kolei masz wrażenie, że silnik nie dogrzewa?? Jeśli to drugie to wymień termostat a jak to nie pomoże to kup nowe Visko (BMW, Sachs, Hella) i będziesz miał po problemie. Nie zależnie od tego jak wskazówka będzie stać.

Awatar użytkownika
Norberte30
Posty: 252
Rejestracja: ndz lut 17, 2013 20:18
Auto: M3 e36 3.2 SMG Estoril
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wiskoza Visco s50b32

Post autor: Norberte30 » ndz mar 02, 2014 00:56

Nie dogrzewa się.

Miałem po Mańku prawie nowe oryginalne visco. Wskazówka wtedy wychylała się o milimetr, może dwa w prawą stronę, została wymieniona chłodnica klimy, była zawalona syfem. Mechanik wymienił też visco. Od tamtej pory wskazówka zatrzymuje się w okolicach pół centymetra od pionu. Teraz odkrywam, że mam chyba jakieś chińskie visco dziadostwo ale nic, kupie nowe i sam wymienie, przynajmniej będę miał pewność co i jak jest zrobione.

A propos termostatu, został wymieniony, ale nic to nie dało. Bez visca natomiast samochód normalnie się dogrzewa do pionu. Także chyba problem już rozwiązany. Szkoda tylko, że dobra część została wymieniona na złą.

Dzięki jeszcze raz Panowie, mam nadzieję, że ktoś kiedyś z tego tematu skorzysta jeśli będzie miał problem.

Awatar użytkownika
--==maly==----
Posty: 2510
Rejestracja: śr sie 06, 2008 09:21
Auto: M3 F80 17"
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wiskoza Visco s50b32

Post autor: --==maly==---- » ndz mar 02, 2014 10:44

Ten drugi rodzaj visco z ala sprężyną występuje w tanich zamiennikach i nie da się regulować.
Jeżeli masz tanie visco a z blaszką to też zazwyczaj nic nie zdziałasz przestudiowałem to na kilku autach visco musi być porządne a najlepiej takie jak oryginał wszystko co tańsze nie działa poprawnie.

ww296
Posty: 152
Rejestracja: pn cze 28, 2010 20:01
Lokalizacja: Kraków

Re: Wiskoza Visco s50b32

Post autor: ww296 » pt mar 21, 2014 20:11

Skrzeku pisze:Co ma temperatura wody do wiskozy ? Wiskoza załacza się jak silnik jest gorący a nie jak płyn ma 90 stopni..
W Visko jest bimetal który pod wpływem temperatury wpycha olej pomiędzy dwie płaszczyzny powodując że wiatrak zaczyna się kręcić.
i teraz bardzo ważne - Visko nabierze temperatury od powietrza przepływającego przez chłodnicę i rozgrzewającego Visko - dlatego jest aluminiowe i użebrowane aby szybko się nagrzało. Kiedy płyn w chłodnicy jest na tyle ciepły aby powietrze owiewające chłodnice rozgrzało Visko które się zepnie? Wtedy kiedy rozgrzeje się woda w małym obiegu czyli w silniku i nagrzewnicy (ta temperaturę pokazuje wskaźnik na desce) na tyle aby otworzył sie termostat i gorący płyn wpłynął do chłodnicy.
Wnioski - musimy mieć sprawny termostat, sprawna chłodnice - bardzo ważne tutaj są osłony które kierują powietrze z chłodnicy miedzy innymi na Visko. Dopiero wtedy gorące powietrze nagrzeje bimetal w
Visko, który to wepchnie olej miedzy tarczki poruszające się niezależnie od siebie i olej przekaże moment obrotowy (czyli po prostu zepnie) cześć viska napędzaną od paska do części z przymocowanym wentylatorem. Wentylator wychłodzi płyn w chłodnicy - wtedy termostat się zamknie (przymknie) chłodnica będzie miała niższa temperaturę i temperatura powietrza wychłodzi Visko które "wycofa" olej z pomiędzy części i wentylator znowu będzie się obracał swobodnie. Termostat łatwo zdiagnozować. Visko już nie bo może być w rożny sposób niesprawne - np oleju może być mało i visko będzie się spinać ale nie do końca i w skrajnych przypadkach chłodzenia może zabraknąć. Bimatel może nie pracować w całym zakresie - efekt taki sam. Problemem w diagnozie jest to że wszystkie te elementy pracują płynnie - tz nie ma wyraźnej granicy miedzy poszczególnymi stanami - co jest bardzo dobre dla silnika bo ma zapewnione cały czas takie same warunki cieplne ale dla diagnozy już nie - bo visko może spoinac ale niewystarczająco i już diagnoza praktycznie niemożliwa. Osobiście z w/w powodów sugerowałbym nie grzebać nic w visko (bo praktycznie nie możemy go bezdyskusyjnie zdiagnozować) tylko kupić nowe oryginalne - jak wykazuje praktyka oryginalne Viska z powodzeniem wytrzymują kilkanaście lat a ewentualna oszczędność w granicach max kilkuset złotych stawiamy przeciwko awarii najdroższej części w naszych M-kach - silnikowi.
ciągle szybciej...

saron22
Posty: 448
Rejestracja: ndz cze 20, 2010 22:09
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wiskoza Visco s50b32

Post autor: saron22 » sob sie 02, 2014 22:40

Hej Norberte30!!
Doszedłeś co i jak z tym Visco?? Pytam ponieważ ostatnio założyłem u siebie nowe Visco firmy BEHR (dodam, że stare oryginalne również było wyprodukowane przez BEHR) ale po montażu nowego VIsco po nagrzaniu silnika na wolnych obrotach nie słyszałem wentylatora. Dla pewności podpiąłem komputer zobaczyłem temperaturę dochodzącą do 104 stopni.
Sprawdziłem też temperaturę kompem podczas jazdy i chłodnica skutecznie wychładza płyn do 79 - 80 stopni. Ale jak stanąłem i postałem kilkanaście minut to znów temperatura płynu rosła do 97 -98 po czym Visco niemrawo załączało się i schładzało płyn do 88 - 87.
Zaniepokojony tym faktem przełożyłem Visco na to które było wcześniej (ori BMW z 1998 roku) i na tym Visco temperatura dochodzi do 83-84 stopni i już słychać załączający się wentylator.
Dodam jeszcze, że w obu przypadkach wskazówka od temperatury stoi pionowo i porusza się o grubość wskazówki w lewą i w prawą stronę.
Na tą chwilę dalej jeżdżę na starym Visco a nowe dam w InterCars do reklamacji bo wg mnie jest zjebane.

Awatar użytkownika
Norberte30
Posty: 252
Rejestracja: ndz lut 17, 2013 20:18
Auto: M3 e36 3.2 SMG Estoril
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wiskoza Visco s50b32

Post autor: Norberte30 » ndz sie 03, 2014 10:45

Historia moja jest długa, szukaliśmy, walczyliśmy, emka nie dogrzewała się do pionu, wymieniłem wisko właśnie na BEHR/Hella, po czym zaczęła się wychylać dokładnie w ten sposób o którym wspominasz saron22. Po sprawdzeniu komputerem i wielu testach okazało się, że wisko spina dopiero przy 100 paru stopniach. Kupowałem w interteamie, oddałem na reklamacje, czekałem masakrycznie długo, ale wkońcu uznali moją żądania i zwrócili pieniądze. Założyłem też nowy termostat i wisko mam teraz Chińskie, jak na ironie jest wszystko idealnie. Od tamtego czasu trochę pojeździłem, byłem nawet na Poznaniu w temperaturze 25-27st. i nie było mowy o jakimś niedogrzewaniu czy przegrzewaniu. Przyjrzyj się działaniu termostatu!

saron22
Posty: 448
Rejestracja: ndz cze 20, 2010 22:09
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wiskoza Visco s50b32

Post autor: saron22 » ndz sie 03, 2014 17:16

U mnie termostat jest ok. Wymieniałem go w zeszłym roku na ori BMW. Zresztą na starym Visco z temperaturą wszystko jest dobrze. A wymieniłem na nowe nie dlatego, że silnik się przegrzewal lub nie dogrzewał tylko dlatego że miałem akurat wyjęty wentylator i chlodnicę przy okazji naprawy czego innego. Wygląda na to, że obaj trafiliśmy na wadliwe Visco. Być może wyszła jakaś felerna partia.

Awatar użytkownika
spa
Posty: 128
Rejestracja: śr wrz 18, 2013 00:10
Auto: e36 M3 3.0 cab

Re: Wiskoza Visco s50b32

Post autor: spa » ndz gru 07, 2014 23:25

Jak w ogóle powinien latać wiatrak? Wymieniłem chłodnicę i kręci się swobodnie, minimalnie przyśpiesza wraz z obrotami silnika. Wcześniej przed wymianą chłodnicy niezależnie od temp. popierdalał wręcz wraz ze wzrostem obrotów, przy 800rpm kręcił się spokojnie. Nigdy też nie słyszałem tego momentu przy bardzo ostrej jeździe kiedy zaczyna zapierniczać... Wskaźnik zawsze idealnie w pionie, który osiąga po 2-4 km. Mowa o S50B30

Awatar użytkownika
spa
Posty: 128
Rejestracja: śr wrz 18, 2013 00:10
Auto: e36 M3 3.0 cab

Re: Wiskoza Visco s50b32

Post autor: spa » wt gru 16, 2014 20:40

Nikt nic? Trzymałem dziś wiatrak przy rozgrzanym silniku i opór rósł ale palców mi nie wyrwało :wink: Wskaźnik idealnie w pionie, ani drgnie... :?
Visco raczej do wymiany, a co z tym wskaźnikiem? Domontuję sobie jeszcze jeden elektroniczny :wink:

ODPOWIEDZ