vanos

1992-1999 | silniki: S50B30, S50B32
kons6
Posty: 246
Rejestracja: pn sty 11, 2010 20:13
Lokalizacja: poz

vanos

Post autor: kons6 » ndz sie 22, 2010 22:49

często wspomina się o głośno pracującym vanosie jako typowym problemie eksploatacyjnym z e36 m3

chciałbym zapytać czy komuś z Was zepsuł sie vanos (nie chodzi mi o głośną pracę, ale o złe działanie czy niedziałanie mechanizmu)?

jakie mogą być konsekwencję awarii vanosa? czy możliwa jest utrata dużej ilości oleju prowadząca do zatarcia silnika?

mrbeem
Posty: 222
Rejestracja: sob paź 24, 2009 02:16
Auto: E36 M3, E61 530D
Lokalizacja: Dębica

Re: vanos

Post autor: mrbeem » pn wrz 13, 2010 00:39

Ja mam glosno pracujacego vanosa i dzisiaj rano zadzwonilem do firmy Mr Vanos (to samo co amerykanski Dr Vanos tyle ze maja siedzibe w UK gdzie wlasnie przebywam) zeby umowic sie na wymiane vanosa. 4 pazdziernika przyjezdzaja. Kolesie regenerujac vanosa zmieniaja mu WSZYSTKIE uszczelki na Vitonowe, regeneruja pompe oleju, przebudowuja biegi walka ssacego i wydechowego zeby zlikwidowac klekotanie, ustawiaja zawory (wymieniaja plytki jezeli jest koniecznosc), wymieniaja wszystkie 3 uszczelki pokrywy zaworow, ustawiaja wszystko tak jak ma byc z vanosem i twierdza ze po takim zabiegu ma sie spokoj z vanosem raz na zawsze ze wzgledu na zastosowanie vitonu i zmniejszenie tolerancji luzu biegow vanosa. Po zabiegu testuja czy wszystko dziala i cena za to u nich lacznie z wliczeniem kosztow dojazdu do mnie (459KM od ich siedziby) to 4500zl. Mysle ze to sie oplaca zwazywszy na to ze robia vanosa + zawory + uszczelki bo w ASO nowy vanos to 8000zl plus pewnie z 2000 za wymiane, regulacja zaworow 1900zl, komplet uszczelek ok 400zl pewnie.

W vanosie M3 moga wystapic nastepujace usterki:
- defekt uszczelki glownej przekladni vanosa na wlocie jak i wylocie
- klekotanie wywolane zuzyciem sie uszczelek przekladni
- uszkodzenie selenoidow elektrozaworow
- mechaniczne uszkodzenie przekladni vanosa wydechowej
- uszkodzenie elektrozaworow

Uszkodzony vanos powoduje:
- niestabilne wolne obroty
- utrata mocy w calym zakresie obrotow ale w szczegolnosci w dolnych granicach
- moga pojawic sie tez wycieki oleju z okolic vanosa
- zdarza sie tez ze gdy silnik sie rozgrzeje to na wolnych obrotach wystepuja takie bardzo chiche jakby strzaly z wydechu

Ogolnie rzecz biorac jezeli wedlug mnie jezeli ktos decyduje sie na dlugie nie rozstawanie sie ze swoja M3 E36 powinien zagladnac do swojego vanosa bo 80% M3 3.2 mialo kiedys lub ma z tym problemy. Przed kupnem swojej M3 ogladnalem chyba z 10 innych i tylko 1 nie miala halasujacego vanosa. Inne sawsze byly pod tym wzgledem glosne. Czy to na wolnych obrotach czy tylko w pewnym przedziale obrotow. Moj vanos halasuje tylko przy 1000obr/min i 1600obr/min ale to wystarczy zeby mnie denerwowac wiec zdecydowalem sie na wyeliminowanie tego. Poza tym bede sie czul spokojniejszy po tym jak spece od M3 mi zbadaja silnik :).

P.S. halasujace vanosy sa w glownej mierze przypadloscia silnikow S50b32. W b30 problem jest o wiele rzadziej wystepujacy a gdy juz wystapi to vanos ma juz raczej powazny defekt

mrbeem
Posty: 222
Rejestracja: sob paź 24, 2009 02:16
Auto: E36 M3, E61 530D
Lokalizacja: Dębica

Re: vanos

Post autor: mrbeem » wt paź 05, 2010 00:42

Tak jak pisalem dzisiaj moj vanos zostal zregenerowany przez firme Mr. Vanos i jedyne co moge napisac to WOW!!!! To nie jest to samo auto. Po regeneracji silnik na zimnym chodzi ciszej niz na cieplym przed regeneracja. Autu jakby przybylo mocy, silnik chodzi rowniutko, cichutko, dynamicznie. Ciagnie od samego dolu jak lokomotywa. Nie ma absolutnie zadnych niepokojacych dzwiekow. Jezdzi sie tym po prostu bajecznie. Jezeli ktos stacjonuje w UK to zdecydowanie polecam regeneracje vanosa. Nie poznacie swojego auta i beda to bez watpienia najlepiej wydane pieniadze w waszym zyciu!!!!

Dino444
Posty: 1343
Rejestracja: sob maja 26, 2007 13:04
Lokalizacja: Bedford
Kontakt:

Re: vanos

Post autor: Dino444 » wt paź 05, 2010 07:51

mrbeem, Mogles dla potomnych jakis filmiki zrobic pracy silnika przed i po regeneracji. Masz cos takiego? Czy zostalo wymienione wszystko to o czym pisales wyzej?? Łacznie z regulacja zaworow?
BMW ///M POWER M3 E36--->M5 E34--->??

mrbeem
Posty: 222
Rejestracja: sob paź 24, 2009 02:16
Auto: E36 M3, E61 530D
Lokalizacja: Dębica

Re: vanos

Post autor: mrbeem » wt paź 05, 2010 13:48

Tak dokladnie to wszystko o czym pisalem. A zawory zostaly sprawdzone i byly wyregulowane idealnie. Co sie okazalo, przyczyna glosniejszej pracy silnika zarowno na zimnym jak i na cieplym byl Vanos i nieodpowiedni olej. Dowiedzialem sie z dokumentacji technicznej M3 ktora owa firma posiada bogata, ze olej ktory mam w aucie tj. Castrol TWS nie jest odpowiedni to silnika S50b32. W literaturze technicznej oleju wyraznie pisze ze jest on przeznaczony do silnikow M Power ale od 2001 roku!!! Do S50 trzeba lac syntetyk 10w40 albo 5w40 ze wzgledu na to ze przy gesciejszym oleju Vanos nie pracuje prawidlowo bo ma wtedy trudnosci z uzyskaniem odpowiedniego cisnienia. W BMW powiedza wam ze TWS jest do wszystkich M ale to jest nieprawda. Po prostu nie chce im sie grzebac glebiej w papierach. Ale wracajac do sedna nowy Vanos zdzialal w moim aucie cuda!!! Przedtem na zimnym samochod brzmial jak maly tir. Teraz jest po prostu prawie cichutki (prawie ze wzgledu na olej). Dzis zrobie fotki i moze filmik jak znajde kamerke :)

Norbi
Posty: 73
Rejestracja: ndz mar 21, 2010 16:50
Lokalizacja: Płock

Re: vanos

Post autor: Norbi » wt paź 05, 2010 14:22

mrbeem pisze:...nieodpowiedni olej. Dowiedzialem sie z dokumentacji technicznej M3 ktora owa firma posiada bogata, ze olej ktory mam w aucie tj. Castrol TWS nie jest odpowiedni to silnika S50b32. W literaturze technicznej oleju wyraznie pisze ze jest on przeznaczony do silnikow M Power ale od 2001 roku!!! Do S50 trzeba lac syntetyk 10w40 albo 5w40 ze wzgledu na to ze przy gesciejszym oleju Vanos nie pracuje prawidlowo bo ma wtedy trudnosci z uzyskaniem odpowiedniego cisnienia. W BMW powiedza wam ze TWS jest do wszystkich M ale to jest nieprawda. Po prostu nie chce im sie grzebac glebiej w papierach. ..
Rewolucyjne stwierdzenie z tym olejem, wszedzie wszyscy pisza, ze odp olej to 10w60 i w wiekszosci ze to TWS, a tu piszesz o 5W40, ktory wg mnie ze wzgledu na parametr 40 nie zda egzaminu przy ostrej jezdzie, ale moge sie mylic..

Camil
Posty: 1179
Rejestracja: wt lip 08, 2008 13:32
Auto: e36s54
Lokalizacja: Torun
Kontakt:

Re: vanos

Post autor: Camil » wt paź 05, 2010 15:14

Bo tak jest jak sie zrobi dobra nagonke. TWS, TWS niech zyje TWS. Na TWS to nasz diesel jezdzil :mrgreen: (serio).

mrbeem
Posty: 222
Rejestracja: sob paź 24, 2009 02:16
Auto: E36 M3, E61 530D
Lokalizacja: Dębica

Re: vanos

Post autor: mrbeem » wt paź 05, 2010 18:12

Ok TWS ma wieksza lepkosc przy wyzszej temperaturze itp itd ale to nie jest olej do silnika S50. Sam widzialem na wlasne oczy dokumentacje tego oleju i dokumentacje BMW na temat tego oleju. Owszem, BMW go poleca ale na papierze sa tylko silniki S54, S62 i nowsze i bylo napisane zeby nie uzywac go w S50. Poza tym tutaj w UK duzo osob twierdzi ze E36 nie powinno jezdzic na TWS w S50. Przyklad podal jeden koles ktory 6 lat jezdzil na TWS w Z3M z silnikiem S50b32. Wynik - wymiana silnika. Akurat firma ktora robila mi vanosa pracowala takze przy jego jednostce i koles mi wczoraj powiedzial ze TWS, poniewaz jest zbyt gesty, zniszczyl Vanosa w tym aucie a powaznie uszkodzony vanos zniszczyl ten silnik. Moge podac tez swoj przyklad. Po wymianie oleju na TWS klepia mi lekko zawory na zimnym silniku. Myslalem ze trzeba wyregulowac a co sie okazalo? Zawory sa wyregulowane idealnie i problem tkwi w oleju. Przy nastepnej wymianie zdecydowanie wlewam Estrowy FUCHS Racing pro S albo Motul Chrono.

padre
Posty: 92
Rejestracja: wt lut 16, 2010 11:37
Lokalizacja: Chojnice

Re: vanos

Post autor: padre » śr paź 06, 2010 08:35

No to zamieszałeś mi tą teorią, bo zbliża się u mnie czas wymiany oleju.
Chyba teraz skorzystam z twojej rady i zapodam Motul Chrono.
Szukałem też tego drugiego oleju, który podałeś, ale w naszym Kraju chyba jest ciężko dostępny.
Napisz jeszcze czym oni Tobie zalali motor po regeneracji vanosa?

Dino444
Posty: 1343
Rejestracja: sob maja 26, 2007 13:04
Lokalizacja: Bedford
Kontakt:

Re: vanos

Post autor: Dino444 » śr paź 06, 2010 09:10

Ja rowniez polecam MOTULA do S50B30 zalewalem MOTUL i bylo elegancko praca silnika o wiele cichsza i nie bylo zadnych problemow z temperatura do M5 teraz tez tylko MOTUL leje. Czekamy na filmik.
BMW ///M POWER M3 E36--->M5 E34--->??

padre
Posty: 92
Rejestracja: wt lut 16, 2010 11:37
Lokalizacja: Chojnice

Re: vanos

Post autor: padre » śr paź 06, 2010 10:09

Tak przy okazji czytałem jakieś forum, gdzie gościu w Nissanie 300Z przez cały czas użytkowania też przebrnął przez różne oleje i najlepszą opinię ma właśnie o Motul Chrono, gdyż w każdych warunkach(czy silnik zimny, czy ciepły) trzyma ciśnienie- szkoda, że u mnie nie ma wskaźnika.
Ostatnio zmieniony czw paź 07, 2010 16:03 przez padre, łącznie zmieniany 1 raz.

mrbeem
Posty: 222
Rejestracja: sob paź 24, 2009 02:16
Auto: E36 M3, E61 530D
Lokalizacja: Dębica

Re: vanos

Post autor: mrbeem » śr paź 06, 2010 19:30

Nie zalewali mi zadnego innego oleju bo na tym TWS jezdze dopiero jakies 4000km. Doradzili jednak by przy nastepnej wymianie zalac Motula lub Fuchs bo wedlug nich silnik pracuje jeszcze troszke zbyt glosno do tego co powinien wiec przy nastepnej wymianie oleju sie przerzucam. Padre jak zalejesz Chrono to napisz jakie efekty bo ja wciaz nie wiem czy lac motula czy Fuchs. A ponizej filmik z pracy mojego silnika. Jak wiadomo wadliwy vanos grzechocze na cieplym silniku gdy olej zrobi sie rzadki wiec video jest z pracy na cieplym po wymianie vanosa przy temperaturze oleju ok 90 stopni. Zobaczcie sami :) Wstawiam tez link do pracy silnika przed wymiana vanosa. Nie jest to jednak z mojego auta gdyz nie nakrecilem nic przed wymiana ale moj silnik pracowal identycznie przed wymiana.

PRACA SILNIKA PRZED WYMIANA VANOSA

PRACA SILNIKA PO WYMIANIE VANOSA

Awatar użytkownika
--==maly==----
Posty: 2508
Rejestracja: śr sie 06, 2008 09:21
Auto: M3 F80 17"
Lokalizacja: Warszawa

Re: vanos

Post autor: --==maly==---- » śr paź 06, 2010 20:05

Szkoda,że w Polsce nikt niczego takiego nie robi.

Awatar użytkownika
wania
Posty: 953
Rejestracja: śr paź 22, 2008 20:16
Lokalizacja: Gdańsk

Re: vanos

Post autor: wania » śr paź 06, 2010 20:13

czy uszczelki nr 19,20,21,29 mozna bezproblemowo wymienic tak jak uszczeli nr 27,28?
http://bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Co ... ead_vanos/

bo wiem ze Witkowi w jego Z3M wymienieniali je w jakim warszawskim ASO i jest bardzo zadowolony z tego co mu porobili przy jego S50B32

mrbeem
Posty: 222
Rejestracja: sob paź 24, 2009 02:16
Auto: E36 M3, E61 530D
Lokalizacja: Dębica

Re: vanos

Post autor: mrbeem » śr paź 06, 2010 20:26

wania pisze:czy uszczelki nr 19,20,21,29 mozna bezproblemowo wymienic tak jak uszczeli nr 27,28?...
Nie mozna. Do tego trzeba wyciagac Vanosa a wyciagniecie i wlozenie to nie jest taka prosta sprawa. Widzialem jak mi to robili i naprawde nie jest to proste. A wlozenie go prawidlowo jest jeszcze gorsze. Jedyne uszczelki ktore mozna wymienic samemu to 27 i 28

ODPOWIEDZ