Płyn hamulcowy

Ogólnie zwiazane z BMW ///M
Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Płyn hamulcowy

Post autor: kostek_ja » czw kwie 12, 2012 19:46

Konrad95x, też tak niedawno myślałem, ale aktualnie nie jest to do końca prawda. DOT określa nam o wiele więcej:
minimalną temp. wrzenia na sucho, minimalną temp. wrzenia na mokro, maksymalną lepkość przy -40, min. lepkość przy 100, PH i wiele innych. Większość jest wspólnych, różnią się tylko pierwszymi 3 z następujących::
parametr/DOT 3/DOT 4/DOT 5.1
temp. wrzenia na sucho/>205/>230/>260
temp. wrzenia na mokro/>140/>155/>180
lepkość przy -40/<1500/<1800/<900
lepkość przy 100/>1,5/>1,5/>1,5
PH/7-11,5/7-11,5/7-11,5

W przypadku skomplikowanego systemu ABS/DSC czy jakby tego nie zwał, kanaliki mogą być na tyle wąskie iż wymagają niższej lepkości do poprawnej pracy i jest dla nich odpowiedni tylko DOT 5.1. Wówczas na dużo bardziej lepkim DOT 4 może nie działać tak jak powinien w niskich temp, a jak się rozgrzeje to jest OK.

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Płyn hamulcowy

Post autor: kostek_ja » czw kwie 12, 2012 20:00

Konrad95x pisze:Pozatym w układach w których jest dopuszalny płyn DOT-4 nie dopuszacza się stosowania płynów a agresywniejszych charakterystykach jak dot-5 czy dot-5+ drogi Krystianie. Narażasz się na ewentualne przepocenia elementów gumowych. A poważny efekt jest zauważalny po kilku latach jak przyjdzie dotknąć się do przewodów hamulcowych
Myślę że tutaj też coś pomieszałeś. DOT 5.1 jest następcą DOT 4 który jest następcą DOT 3. Jeżeli płyn spełnia wymogi DOT 5.1 to spełnia też DOT 4 i DOT 3. Tam gdzie jest wymagana niższa cyferka można zalewać wyższą. W razie potrzeby można owe płyny mieszać. Krystian zalał dobry płyn.

Problematyczny jest DOT 5. Nie wiem czy jest więcej jego rodzai (z + i bez o których napisałeś) ale on ma kompletnie inny skład. Nie wolno innych z nim mieszać. Nie wolno samochodów wymagających DOT 5 zalewać ani DOT 5.1 ani DOT 4 ani DOT 3. Wymagających DOT 3/4/5.1 nie wolno zalewać DOT 5.

Konrad95x
Posty: 567
Rejestracja: wt sie 25, 2009 21:28
Auto: M5
Lokalizacja: Wawa
Kontakt:

Re: Płyn hamulcowy

Post autor: Konrad95x » czw kwie 12, 2012 21:26

Kostek nie mam potrzeby ani zamiaru wchodzenia z Tobą w kolejną dyskusję jak o olejach silnikowych. Co to Ci się wydaje to jedno a praktyka to drugie. Nie masz pojęcia jak przekładają się parametry które podałeś do rzeczywistości i wysuwasz kolejne internetowe teorie. Z niczym mi się nie pokręciło, a z usterkami układów hydraulicznych ( w tym hamulcowych) mam do czynienia kilka razy... dziennie. Przepraszam za przechwalstwo ale nóż mi się otworzył... :-D Zamiast wertować kolejne fora w poszukiwaniu szczęścia proponuję zapłacić za rzetelną wiedzę ,którą uzyskasz na warsztatach/szkoleniach lub innych wykładach i którą będziesz mógł się podzieić. DOT-4 stosowany jest od końca lat 80 nie bez powodu do dnia dzisiejszego w nowoczesnych ,bardzo szybkich i precyzyjnych systemach ESP i g.. mu do tego średnica kanalika vs płyn hamulcowy. W układach z DOT-3 NIE WOLNO stosować DOT-4, z DOT-4 nie zamienia się z DOT-5 itd. Jak już się zaleje napewno nic się nie stanie a użytkownik z pewnością nie poczuje wyczuwalnych korzyści (za wyjątkiem pomiaru nowego płynu ;) (to prawie identyczne płyny bez znaczenia jakie mają lepkości i temp wrzenia). Skutki długo okresowe będą opłakane - proponuję przetestować i się przekonać. Daj znać jakie są twoje obserwacje... dorzuciłem 5 groszy czysto rekreacyjnie i już milknę przepraszam właściciela za OT.
Konrad
http://www.ktd.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Płyn hamulcowy

Post autor: kostek_ja » czw kwie 12, 2012 22:05

Konrad95x, nie chce mi się z tobą kłócić, ani negować twojego doświadczenia praktycznego, ale ewidentnie się mylisz.

Obrazek
Ciekawe. DOT 3 i 4 na raz
http://www.motul.com/pl/p...f%5Brange%5D=25
DOT 3, DOT 4 i nawet DOT 5.1 na raz
U Castrola to samo:
http://e-skleptuning.pl/s...castrol-srf.pdf
DOT 3 i 4 w jednym

Teraz dla wyjaśnienia:
DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 są na bazie poliglikolu. Różnią się parametrami i generalnie im wyższa literka tym lepiej, można je mieszać i zmieniać na wyższą. Owe płyny muszę spełniać wiele takich samych parametrów. Różnią się jedynie trzema. Max. lepkością w -40, min. temp wrzenia na sucho i min. temp. wrzenia na mokro. Teoretycznie im wyższa cyferka tym lepiej, ale jak widać żeby osiągnąć jak najwyższe temp. wrzenia producenci nie spełniają normy lepkości w -40 dla DOT 5.1 i w efekcie wszystkie najlepsze płyny do upalania są DOT 4.

DOT 5 jest na bazie sylikonu i nie wolno go mieszać i zamieniać z powyższymi w żadną stronę.

Konrad95x, albo ty się mylisz albo wszyscy producenci płynów hamulcowych
Konrad95x pisze:DOT-3 NIE WOLNO stosować DOT-4
Teoretycznie może istnieć płyn DOT 4 który nie jest DOT 3 ze względu na lepkość przy -40. DOT 3 ma pod tym względem trochę wyższe wymagania.

I człowiek się dziwi że dobrych mechaników nie ma jak ludzie którzy powinni być w temacie podstaw nie znają.

Awatar użytkownika
BOGMan
Posty: 54
Rejestracja: ndz maja 10, 2009 10:14
Auto: 3x BMW
Lokalizacja: Zachodniopomorskie

Re: Płyn hamulcowy

Post autor: BOGMan » pt kwie 13, 2012 13:05

Konrad95x pisze:DOT-4 stosowany jest od końca lat 80 nie bez powodu do dnia dzisiejszego w nowoczesnych ,bardzo szybkich i precyzyjnych systemach ESP
Pomijając inne przepychanki słowne, skupię się na powyższym cytacie.
Otóż nie wiem jak to wygląda z innymi producentami, ale wg. ATE era płynu DOT-4 (ATE SL) zakończyła się z wkroczeniem ESP, do których to systemów oferuje płyn ATE SL.6. Według opisu jest to wciąż DOT-4 ale w jakiejś klasie ISO 6, a jego lepkość jest o połowę niższa niż zwykłego DOT-4.

Jestem przekonany że problem z ESP w jednym z moich aut (nie BMW, ale opartym na Teves Mk6 tak jak BMW od E46 w górę), został spowodowany przez wymianę na zwykły płyn DOT-4, z powodu braku innych szczegółów w instrukcji obsługi auta.

Wkrótce (ok. 2 tygodnie) po wymianie hamulców i płynu zapalił się błąd ESP dotyczący czujnika ciśnienia hamowania i tak już zostało, jako że czujnik jest wbudowany w płytę elektroniki bez opcji łątwej wymiany... :evil:
Dodam że nowa pompa w serwisie 8kPLN. Posiadacze BMW mają szczęście, bo BMW oferuje sam moduł za 1/3 ceny pompy...

Konrad95x
Posty: 567
Rejestracja: wt sie 25, 2009 21:28
Auto: M5
Lokalizacja: Wawa
Kontakt:

Re: Płyn hamulcowy

Post autor: Konrad95x » sob kwie 14, 2012 16:42

Hehe...i znów internet.

Dobra sprowokowałeś mnie. Przynajmniej nie zaśmiecam już komuś szołrumu więc zripostuję.

Kostek półżartem: Na castrolu EDGE sport 0W40 podają ,że jest to olej
zapewniający maxymalną ochronę (czyli lepszej już się nie da).
Producenci płynów chłodniczych zabraniają mieszania poszczególnych
kolorów. Inni produkuję jeden do wszystkich rodzai. Jedni producenci
zabraniają mieszania ATF w układach przekładniowych drudzy idą krok
dalej robią jeden do wszystkich przekładni...

Kostek musisz brać pod uwagę ,że niestety jesteś otoczony w internecie
głównie marketingiem a interpretacje należy przeprowadzać we własnym
zakresie. W przypadkach które podałeś to już jest nadinterpretacja i
wyrywanie z kontekstu.

DOT-3 oraz DOT-4 swego czasu były produkowane w wersji mineralnej i
syntetycznej. Aktualnie wszyscy już chyba produkują syntetyki (stąd
informacje ,że można mieszać z każdym syntetykiem). Syntetyków i
minerałów mieszać nie wolno (tylko z tego powodu ,że syntetyki są
lżejsze i po wymieszaniu po dłuższym "postoju płynu" rozwarstwiaja się.
W starszych autach jeżeli było zastosowane dot-3 minetalne a
zastosujesz powyższego motula z pewnością nieprzyjemności będą, ale o
tym już zapewne już motul nie wspomina.
Castrol SRF jak i powyższy MOTUL który podałeś jako przykład nr 2
spełnia normy DOT3 i DOT-4 która jest określona przez ISO 4925 ,która
mówi o bezpieczeństwie produktu dla kilku rodzaji gumy stosowanych w
układach hydraulicznych. Natomiast Castrol jest dalej DOTem-4, który
podkręśla "stosować tylko zgodnie z zaleceniem producenta pojazdu".
Czyli tylko tam gdzie jest zalecany DOT-4. Gwarantuję ,że producent nie
weźmie odpowiedzialności za szkody wyrządzone w układach na DOT-3 z tą
samą specyfikacją ISO4925.

Tak samo w przypadku DOT5.1 jest to płyn kolejnej generacji owszem. W
internecie zapewne wyczytasz o jego zastosowaniach i możliwościach
mieszania z innymi płynami. UWAGA!MIeszalny nie oznacza swobody
działania bez konsekwencji. To oznacza, że płyny sie nie powarstwują.
Np. na ATE DOT-3 jest napisane ,że jest mieszalny z DOT-5.1 ale ATE
zabrania stosowania niezgodnie z przeznaczeniem producenta a dlaczego?
Ponieważ każda kolejna generacja DOT jest naszpikowana coraz większą
dawką kwasu (bodajrze borowego) co z tego ,że DOT-3 zmiesza się z DOT-5.1 (nie ma wzmianki o DOT-4) gdy w konsekwencji może uszkodzić stary układ w którym zalejemy 5.1

Ale dlaczego wogóle DOT5.1?

Ludzie zalewają DOT5.1 czytajac informacje o jego bardziej
zaawansowanej formule itd...itdp. wyższa temp. wrzenia... stosowany:

uwaga! cytat z płynów organiki "sportowe i wyczynowe auta". Dlaczego
producenci np BMW/LAMBO/FERRARI itd. (auta sportowe i wyczynowe również
motocykle) nie stosują płynów DOT5.1? Każdy niech odpowie sobie sam
dodam ,że DOT-5.1 jest już na rynku od kilkunastu laty.
DOT-5.1 wobec elementów gumowych i stalowych w układach hydraulicznych
mimo uzupełniania środkami przeciwkorozyjnymi sieją dużo większe
spustoszenie niż sportowe płyny DOT-4 jakimi są np. CASTROL SRF czy
MOTUL RBF660 (który NIE spełnia DOT-3 ani DOT05.1 mimo ,że jest dużo
lepszym płynem niz motul 3&4 za kilka złotych który podałeś w swoim przykładzie) a dlaczego? odpowiedź musimy wydedukować...powodzenia

Gdyby DOT5.1 był tym samych płynem z lepszymi parametrami) co DOT-4 to zapewne byłby produkowany w wersjach tzn. wyczynowych (to już domysł ;) )

Stężenie kwasu borowego w płynie zwiększa temp.wrzenia, nie zapewnia zaś lepszych osiągów płynu DOT-5.1 a czyni go gorszym płynem w okresie czasu niż DOT-4. Z tego powodu na korkach są podane konretne specyfikacje płynów "DOT-4 only" nawet w tegorocznych modelach aut -zapewne taki napis figuruje również M3 E46 kostek.

Inny przykład (informacja z ATE) ATE DOT4 SL o którym wspomniał BOGMAN.
Spełnia spec. DOT3 oraz DOT4. Zastosowanie wg ATE:

"Wszystkie marki samochodów pracujące na płynie DOT-4." (tylko DOT-4)
Dla wyjaśnienia jakie podałeś z jakiejś fachowej strony dla
użytkowników chciałem dodać ,że nie wszystkie DOT-3/DOt-4/DOT5.1 są na
bazie glikolu i dodatków polimerów, więc prosze nie pisać i wyrokować o
mechanikach którzy nie potrafią Ci pomóc w twoich przypadkach z autem
jakie posiadasz i zapewne nie posiadają fachowej wiedzy.

Nie wiem skąd również wniosek ,"że albo ja albo wszyscy producenci
płynów się mylą". Na każdym opakowaniu płynu DOT-4 jaki mam na półkach
Jurid/Ate/Organika/Dexwall/Motul/Castrol jest podada informacja o
stosowaniu płynu tylko i wyłącznie zgodnego z przeznaczeniem. Mimo ,że
DOT-4 spełniają spec DOT-3 oraz ISO4925, nie są zalecane do układów
innych niż przeznaczone.

Szczerze nie znam ani jednej marki która zezwala na stosowanie płynu
DOT-5.1. Ale w marketingowych ulotkach już tego nie znajdziesz.

DOT-5 (baza silikonowa)jest stosowany w wielu amerykańskich markach,
ale ogólnie nie cieszy się popularnością. Wolniej chłonie wilgoć ale strasznie się syfi.

Tak jak napisałem wcześniej zalanie DOT5.1 niczego nie zmienia w
pojeździe poza szybszym trawieniem reperaturek w zaciskach, uszczelnień
tłoczków w pompach ham.i ABS itp. itd. Nie wspomnę już o elastycznych
przewodach hamulcowych które ciężko odróżnić od stalowych po 5 latach
użytkowania.

Przykład w życia:

Leciwa fiesta XR3 czy XR2 z mechaniczną pompą ABS (pracuje z rozrządu).
Pompa się rozsypała w 3 miesiace potym jak klient sobie zalał DOT5.1
zamiast DOT-4 (awaria jakiegoś oringu między sekcjami).

Drogi BOGManie. Spotkałem się z identycznym przypadkiem ale bodajrze w
Mercedesie. Powodem nie był płyn hamulcowy a nieprawidłowe
odpowietrzenie układu w samochodzie.(to nie był okres 2 tygodni ale problem nie pojawił się odrazu) Niektóre pompy ABS , przy wtłoczeniu minimalnej ilosci powietrza do samej pompy nie dają się już odpowietrzyć. Dlatego uwaga przy zakupie pomp ABS z demontarzu które sobie leżą wycięte na półkach i obciekają płynem. Sprawna pompa po
tygodniu odleżyn może już się nie nadawać do pracy.

Wszystko co tutaj wypisałem to nie są moje domysły ani informacje biuletynowe.
Zamiast wertować internet są fajne profesionalne szkolenia prowadzone między innymi przez producentów części oraz pojazdów. Taka wiedza bardzo dużo kosztuje i nikt jest za darmo w internecie nie umieszcza. Są jeszcze finansowania takich szkoleń przez UE streszczaj się.
Konrad
http://www.ktd.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
rypik
Posty: 869
Rejestracja: pn paź 12, 2009 10:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Płyn hamulcowy

Post autor: rypik » sob kwie 14, 2012 19:52

Pompy ABS się odpowietrza, ale to już z użyciem pomputera. Pozatym biore popcorn :D

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Płyn hamulcowy

Post autor: kostek_ja » sob kwie 14, 2012 23:41

I to jest odpowiedź fachowca :grin:
Konrad95x pisze:Dobra sprowokowałeś mnie.
I cieszę się że to zrobiłem :-)
Konrad95x pisze:Zamiast wertować internet są fajne profesionalne szkolenia prowadzone między innymi przez producentów części oraz pojazdów. Taka wiedza bardzo dużo kosztuje i nikt jest za darmo w internecie nie umieszcza. Są jeszcze finansowania takich szkoleń przez UE streszczaj się.
Ja możesz to wyślij mi PW z jakimiś namiarami.

Konrad95x
Posty: 567
Rejestracja: wt sie 25, 2009 21:28
Auto: M5
Lokalizacja: Wawa
Kontakt:

Re: Płyn hamulcowy

Post autor: Konrad95x » ndz kwie 15, 2012 12:04

Rypik w tym CLu nie wiem jak się sprawa skończyła ale podobno procedura nie przewidywała odpowietrzenia tej pompy (nowa pompa podobno jest zalana płynem) procedura odpowietrzania układu po wymianie pompy owszem ale pęcherzyk pow. w tej konkretnej pompie nie do usunięcia (a przynajmniej w teorii :-D ).

Kostek nie dam Ci żadnych namiarów, gdyż obracam się tylko w szkoleniach dla firm i jest bardzo dużo warunków formalnych związanych z umowami o pracę i innych pierdów. Dowiaduj się w Otawa Group myślę ,że podpowiedzą Ci od czego zacząć aby zdobyć dofinansowanie na tzn. "cywila" (zajmują się tego typu szkoleniami). Można również odpłatnie ale to bezsens - ponad 3koła za 1 weekend.
Konrad
http://www.ktd.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Krystian
Posty: 447
Rejestracja: śr paź 11, 2006 17:46
Auto: ///M E46
Lokalizacja: WPR
Kontakt:

Re: Płyn hamulcowy

Post autor: Krystian » pn kwie 16, 2012 10:44

No to trochę mnie wystraszyłeś Konrad bo od roku jeżdzę na Motulu DOT 5.1 :neutral:

Czyli co? Lepiej wymienić na Castrola SRF lub Motul RBF 660?

Konrad95x
Posty: 567
Rejestracja: wt sie 25, 2009 21:28
Auto: M5
Lokalizacja: Wawa
Kontakt:

Re: Płyn hamulcowy

Post autor: Konrad95x » wt kwie 17, 2012 21:05

Nie no bez jaj... chodzi głównie o ideologię, a nie regułę. Przez rok czasu nie powinno się nic stać masz za świeże auto i zapewne często wymieniasz płyn. Przy najbliższej wymianie proponuję powrócić do DOT-4 jakiegokolwiek i zapomnieć o sprawie.pzdr K
Konrad
http://www.ktd.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

ODPOWIEDZ