MDM przy ruszaniu

Ogólnie zwiazane z BMW ///M
Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: MDM przy ruszaniu

Post autor: kostek_ja » pt lip 18, 2008 21:37

Wybacz Pablo, mam nadzieję że nie dostałeś zawału ;)
Pablo pisze:reducing the engine power and by operating the brakes on the individual wheels
Tylko że ta redukcja mocy nie jest płynna. Jak go zdusi to przez 1s. w ogóle nie przyśpiesza. Czuć te skoki w mocy (na zmianę 0 i max), szczególnie na mokrym. A z faktu że M dynamic mode to właściwie to samo, ewentualnie trochę poprawione, to na 99% (dbam o zdrowie Pabla ;) ) używa hamulców, pytanie tylko brzmi czy potrafi płynnie redukować moc silnika, albo np. te przerwy w mocy są krótsze?

Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: MDM przy ruszaniu

Post autor: Marcin_Os » pt lip 18, 2008 21:37

Ok.
A więc tak:

Jak jedziemy samochodem i włączone mamy wszystkie systemy, działa DSC i zapewnia "bezpieczeństwo". Dla tych co nie mogą pojąć co to jest to DSC niech czytają to jako ogólnie znane ESP.
BMW poszło o krok dalej i rozbudowało ten system o kilka możliwości, m.in. właśnie DTC.

Systemy te nie działają na zasadzie włącz/wyłącz, hamuj na max/nie hamuj wogóle. To wszystko działa płynnie. Czasem nawet nie zuważysz nawet, że zadziałało, inormuje o tym tylko kontrolka mrygająca między zegarami.


DSC - Dyanmic Stability Control
W sytuacjach krytycznych (w przypadku nad- lub podsterowności), układ dynamicznej kontroli stabilności zmniejsza moment obrotowy i odpowiednio wyhamowuje poszczególne koła. Układ zapobiega utracie przyczepności i w ułamku sekundy stabilizuje pojazd.
W skład układu DSC wchodzi funkcja dynamicznej kontroli trakcji (DTC), która dopuszcza zwiększony poślizg kół w celu bardziej sportowej jazdy.

Układ DSC oferuje cztery dodatkowe funkcje:
1. Gotowość hamulców: zmniejsza drogę hamowania w nagłych wypadkach.
2. Suszenie tarcz hamulcowych: poprawia reakcję hamulców na mokrej nawierzchni.
3. Asystent ruszania: pomaga bez problemu ruszać na wzniesieniach, bez obawy stoczenia się do tyłu.
4. Kompensacja efektu przegrzania: poprawia hamowanie, jeśli dojdzie do przegrzania tarcz hamulcowych.


DTC - Dynamic Traction Control
Układ DTC umożliwia maksymalnie sportowe prowadzenie bez obawy utraty kontroli nad pojazdem. Zwiększa on poślizg kół napędzanych w celu zapewnienia optymalnej trakcji na każdej nawierzchni. Umożliwia to z kolei całkowite kontrolowanie zachowania przez kierowcę, przy czym układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC) schodzi na drugi plan. Układ DSC interweniuje tylko w sytuacjach krytycznych i przy większych prędkościach.

Ogólnie w onecnych BMW mamy przycisk na desce rozdzielczej z napisem DTC. Jak go naciśniemy, to włączymy DTC i uśpimy DSC. Jak przyciśmniemy dłużej to wyłączymy wszystkie systemy które stabilizują tor jazdy.

Jeżeli chodzi o modele M to MDM jest to to samo co DTC.

MDM - M Dynamic Mode
Dla lepszej dynamiki wzdłużnej i poprzecznej poślizg kół napędowych zwiększa się na każdym poziomie prędkości, ponieważ układ DSC nie od razu interweniuje w ruch pojazdu. Nie wpływa to jednak na bezpieczeństwo jazdy, a jest jedynie środkiem do zwiększenia radości z jazdy.


A wystarczyło poszukać i przeczytać i to jeszcze jest wszystko w naszym pięknym ojczystym języku, a teraz jest burdel w temacie.
Moderatora proszę o uporządkowanie tematu.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

Awatar użytkownika
Tomas_M5
Posty: 254
Rejestracja: sob lis 18, 2006 23:36
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: MDM przy ruszaniu

Post autor: Tomas_M5 » pt lip 18, 2008 21:42

o widzisz, widac reke profesjonalisty. a ja tak dlugo "szukałem" ;) definicji DTC no i teraz MDM.

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: MDM przy ruszaniu

Post autor: kostek_ja » pt lip 18, 2008 21:44

Wybacz Os ale to co napisałeś to chyba wszyscy wiemy. Pytanie tylko brzmi jak się zachowuje MDM podczas ruszania na maxa. Czy używa hamulców, czy np tylko dopasowuje moment obrotowy do nawierzchni żeby ruszyć jak najszybciej, albo używa hamulców, a w sytuacjach "krytycznych" (podczas dużego uślizgu) dławi silnik?

Ja osobiście stawiam na to ostatnie ;)

Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: MDM przy ruszaniu

Post autor: Marcin_Os » pt lip 18, 2008 23:29

Po co ma używać hamulców przy ruszaniu, nie miało by to żadnego sensu.
"Ucina" obroty silnika aby zmniejszyć poślizg, a nie go wyeliminować.

Ale jutro dla pewności to przetestuje.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

Awatar użytkownika
Maros
Posty: 2546
Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
Auto: M5F10, M3E92, M3E46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: MDM przy ruszaniu

Post autor: Maros » sob lip 19, 2008 01:52

mateush pisze:
MaRoS pisze:a odcina odpowiednio moment na dane koło.
Nie to ze sie czepiam szczegolow, ale jak niby jak wal napedowy z silnika jest jeden ??
Wybacz mista ale źle się wyraziłem... niepotrzebnie dodałem "na dane koło" ;)

Hamulców te systemy używają tylko i wyłącznie przy poślizgach, napewno nie przy ruszaniu!

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: MDM przy ruszaniu

Post autor: kostek_ja » sob lip 19, 2008 02:05

Ale czy buksowanie nie jest poślizgiem? Koła się ślizgają jak się za ostro ruszy ;)

Awatar użytkownika
Maros
Posty: 2546
Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
Auto: M5F10, M3E92, M3E46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: MDM przy ruszaniu

Post autor: Maros » sob lip 19, 2008 11:07

Zastanawiam się czy jesteś tak mało rozgarnięty i naprawde nie wiesz o co mi chodziło, czy poprostu chciałeś złapać mnie za słówko... Jak to pierwsze to Ci szczerze współczuje, jak to drugie to nie rób tak więcej albo się pożegnamy

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: MDM przy ruszaniu

Post autor: kostek_ja » sob lip 19, 2008 17:33

Raczej to trzecie ;) Buksowanie też jest odbierane jako poślizg (wiem że DSC ma różne czujniki prędkości, skrętu kół itd.) i według kontroli trakcji powinno zostać wyeliminowane. A do tego wszystkie systemy kontroli trakcji używają hamulców. A jak ingerują w silnik to po prostu go dławią i przez jakąś sekundę w ogóle nie przyśpiesza. I nie wydaje mi się żeby to było głupie, bo kierowcy sportowi robią to samo. Hamują lewą nogą w zakręcie mimo że prawą dalej wciskają gaz ;)

Moim zdaniem łatwiej jest utrzymać samochód w poślizgu poprzez przyblokowanie kół niż ingerencje w silnik ponieważ wystarczy żeby hamulce dźgały koła, przyhamowując je aby złapały przyczepność. Wystarczy żeby robiły to raz częściej, raz rzadziej. Natomiast jak zdławisz silnik to potrzebuje on czasu żeby znowu mógł się wkręcać.

Awatar użytkownika
Bombel
Posty: 2370
Rejestracja: wt paź 10, 2006 00:58
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: MDM przy ruszaniu

Post autor: Bombel » sob lip 19, 2008 17:45

kostek_ja pisze:Raczej to trzecie ;) Buksowanie też jest odbierane jako poślizg (wiem że DSC ma różne czujniki prędkości, skrętu kół itd.) i według kontroli trakcji powinno zostać wyeliminowane. A do tego wszystkie systemy kontroli trakcji używają hamulców. A jak ingerują w silnik to po prostu go dławią i przez jakąś sekundę w ogóle nie przyśpiesza. I nie wydaje mi się żeby to było głupie, bo kierowcy sportowi robią to samo. Hamują lewą nogą w zakręcie mimo że prawą dalej wciskają gaz ;)
Chyba nie rozumiesz co ma na celu hamowanie lewa noga. Chodzi o odpowiedni rozklad mas pojazdu na poszczegolne osie i odpowiednie ustawienie go w zakrecie lub przed... Nie myl pojec kostek. Jak czegos nie wiesz to nie pisz, bo mocno zanizasz poziom forum.
Części do BMW M5 E39 i M3 E36/E46.

Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: MDM przy ruszaniu

Post autor: Marcin_Os » sob lip 19, 2008 18:06

Bombel pisze:
kostek_ja pisze:Raczej to trzecie ;) Buksowanie też jest odbierane jako poślizg (wiem że DSC ma różne czujniki prędkości, skrętu kół itd.) i według kontroli trakcji powinno zostać wyeliminowane. A do tego wszystkie systemy kontroli trakcji używają hamulców. A jak ingerują w silnik to po prostu go dławią i przez jakąś sekundę w ogóle nie przyśpiesza. I nie wydaje mi się żeby to było głupie, bo kierowcy sportowi robią to samo. Hamują lewą nogą w zakręcie mimo że prawą dalej wciskają gaz ;)
Chyba nie rozumiesz co ma na celu hamowanie lewa noga. Chodzi o odpowiedni rozklad mas pojazdu na poszczegolne osie i odpowiednie ustawienie go w zakrecie lub przed... Nie myl pojec kostek. Jak czegos nie wiesz to nie pisz, bo mocno zanizasz poziom forum.
I ma to sens w FWD.


Możesz wytłumaczyć co rozumiesz przez słowo "dławi"?
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: MDM przy ruszaniu

Post autor: kostek_ja » sob lip 19, 2008 18:51

Przez słowo dławi rozumiem że kompletnie odbiera moc i samochód w ogóle nie przyśpiesza. Nie zauważyłem innych ingerencji w silnik. Zauważyłem że MTM po prostu później dławi silnik niż na włączonym DSC.
Bombel pisze:Chyba nie rozumiesz co ma na celu hamowanie lewa noga.
Rozumiem. Chodziło mi o to że używa się hamulca mimo że samochód się nie ślizga i do tego trzymając gaz w podłodze.
Bombel pisze:mocno zanizasz poziom forum
Sory. Zawsze miałem problem z wytłumaczeniem o co mi chodzi, szczególnie jak miałem to napisać, ale się staram ;)

P.S.
W poniedziałek będę rozmawiał z jakimś specem z BMW Polska, to przy okazji go spytam ;)

Awatar użytkownika
Bombel
Posty: 2370
Rejestracja: wt paź 10, 2006 00:58
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: MDM przy ruszaniu

Post autor: Bombel » sob lip 19, 2008 19:55

kostek_ja pisze:
Bombel pisze:Chyba nie rozumiesz co ma na celu hamowanie lewa noga.
Rozumiem. Chodziło mi o to że używa się hamulca mimo że samochód się nie ślizga i do tego trzymając gaz w podłodze.
No wlasnie, a przy ruszaniu chyba chodzi o to, ze kola moga zaczac sie slizgac, wiec slabe porownanie.

Jezeli nie wiesz co napisac, to nie pisz wcale, wklejaj ewentualnie linki do zrodel, bedzie wszystkim milej to czytac, a nie zbedne sprzeczki i klotnie na forum, bo nie potrafisz sie wyslowic...

PS. Os w RWD i AWD tez ma to znaczenie, dlatego, ze bez wzgledu na rodzaj napedu skretna jest os przednia i to jej dociazenie pozwoli na lepsze prowadzenie i unikanie wyjezdzania przodu... ;)
Części do BMW M5 E39 i M3 E36/E46.

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: MDM przy ruszaniu

Post autor: kostek_ja » sob lip 19, 2008 21:43

Bombel pisze:Jezeli nie wiesz co napisac, to nie pisz wcale, wklejaj ewentualnie linki do zrodel, bedzie wszystkim milej to czytac, a nie zbedne sprzeczki i klotnie na forum, bo nie potrafisz sie wyslowic...
Spoko, staram się jak mogę ;)
Bombel pisze:No wlasnie, a przy ruszaniu chyba chodzi o to, ze kola moga zaczac sie slizgac, wiec slabe porownanie
Ale najszybciej ruszysz bez poślizgu (a dokładniej na granicy), więc nie było aż takie złe ;)

Awatar użytkownika
Maros
Posty: 2546
Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
Auto: M5F10, M3E92, M3E46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: MDM przy ruszaniu

Post autor: Maros » ndz lip 20, 2008 02:15

Dobra wg mnie temat się wyczerpał

Zablokowany