M3 E90 vs. Laborghini Countach vs. Ferrari Testarossa vs...
M3 E90 vs. Laborghini Countach vs. Ferrari Testarossa vs...
Z jednej strony wiemy, że takich aut jak dziś nigdy wcześniej nie produkowano, a z drugiej mamy gdzieś w głębi duszy jakieś wspaniałe wyobrażenia o autach z poprzednich dekad. AC Cobra, Lamborghini Miura i Countach, Ferrari Testarossa, Maserati Bora, De Thomaso Panthera i inne legendy z lat 60., 70., i 80. rozpalają naszą wyobraźnię. Sam więc byłem ciekawy jak dzisiejsze rodzinne BMW M3, którym moja żona jeździ z teściową po mleko do sklepu wypadło by na tle niektórych legend sprzed dwudziestu, czy trzydziestu lat.
Oczywiście dziś dość trudno znaleźć oryginalne testy w starych czasopismach, ale w Necie jest dość sporo danych, więc postanowiłem porównać je tutaj. Tylko kilka wybranych wartości, głównie przyspieszenie. Dziś są inne opony, inne amortyzatory, aktywne zawieszenie, ceramiczne hamulce, więc auta dzisiejsze są zdecydowanie szybsze na zakrętach i lepiej hamują, ale mnie zdumiało to, że nawet na torze dragsterów BMW nie dało by się pokonać większości legend sprzed lat.
Po kolei podaję pojemność skokową silnika, moc, przyspieszenie do 60, 100 i 150 mil na godzinę (96, 161 i 241 km/h) Nie wszystkie auta osiągają 150 mil, na przykład AC Cobra uzyskiwała jedynie 136 mph, więc w takich przypadkach nie ma podanych czasów.
Dane czterodrzwiowego M3 za Car and Driver, pozostałe samochody za angielską gazetą Autocar, a moce silników za danymi z Wikipedii (gdy Autocar ich nie podawał). I żeby było uczciwie, podaję też dane z z testu dwudrzwiowego M3 E92 z roku 2007 z Autocara, który miał wyraźnie gorsze osiągi, niż czterodrzwiowy egzemplarz w wersji amerykańskiej.
BMW M3 E90 2008:
4,0 L 420 KM; 0-60 mph 4,1s; 0-100 mph 9,8s, 0-150 mph 24,9s
BMW M3 E92 2007:
4,0 L 420 KM; 0-60 mph 4.7 s; 0-100mph 10.2 s; 0-150mph 26.5 s
AC COBRA 1965
5,7 L 300 KM; 0-60 mph 5,5s; 0-100 mph 14s
FERRARI 512 TESTAROSSA 1992:
4,9 L 434 KM; 0-60 mph 5,0s; 0-100 mph 10,7s; 0-150 mph 25,2s
FERRARI F355 1994:
3,5 L 375 KM; 0-60mph 4.6 s; 0-100mph 10.6 s; 0-150mph 27 s
LAMBORGHINI MIURA P 400S 1970:
3,9 L 370 KM; 0-60 mph 6,7s; 0-100 mph 15,1s;
LAMBORGHINI COUNTACH LP 500S 1980:
4,8 L 375 KM; 0-60 mph 5,6s; 0-100 mph 12,9s; 0-150 mph 37,2s
LAMBORGHINI DIABLO 6.0 GT 1999:
6,0 l 543 KM; 0-60mph 4.4 s; 0-100mph 8.7 s; 0-150mph 20.2 s
MASERATI BORA 1973:
4,7 L 310 KM; 0-60mph 6.5 s; 0-100mph 15.3 s
PORSCHE 928 4.4 AUTO 1978
4.5 L 240 KM; 0-60mph 8 s; 0-100mph 20.1 s (928 miał w późniejszych latach "nawet" 350 KM)
PORSCHE 911 2.0S 1966:
2,0 L 130 KM; 0-60 mph 8 s; 0-100 mph 20,5 s
PORSCHE 911 CARRERA 1997:
3,4 l 296 km; 0-60mph 4.6 s; 0-100mph 10.5 s; 0-150mph 25.2 s
PORSCHE 911 3.6 TURBO 2000:
3,6 L 420 KM; 0-60mph 3.9 s; 0-100mph 9.4 s
I choć jest oczywiste, że dzisiejsze Ferrari, Lamborghini, czy Porsche 911 turbo mają lepsze osiągi od M3 (i kosztują także znacznie więcej), to w niczym to nie zmienia faktu, że te legendarne klasyki sprzed lat mają, według dzisiejszych standardów, osiągi raczej umiarkowane. Wiele rodzinnych samochodów, takich jak np. Toyota Camry, bestseller na amerykańskim rynku, w wersji z sześciocylindrowym silnikiem, przyspiesza dziś lepiej, niż Lamborghini Miura, Maserati Bora, czy oryginalny Porsche 928. Dopiero auta produkowane całkiem niedawno, 10-15 lat temu, jak te dwa 911 pokazane na końcu listy, mają osiągi porównywalne z M3 ostatniej generacji. Nie mają jednak czterech drzwi i ciągle kosztują znacznie więcej.
Oczywiście dziś dość trudno znaleźć oryginalne testy w starych czasopismach, ale w Necie jest dość sporo danych, więc postanowiłem porównać je tutaj. Tylko kilka wybranych wartości, głównie przyspieszenie. Dziś są inne opony, inne amortyzatory, aktywne zawieszenie, ceramiczne hamulce, więc auta dzisiejsze są zdecydowanie szybsze na zakrętach i lepiej hamują, ale mnie zdumiało to, że nawet na torze dragsterów BMW nie dało by się pokonać większości legend sprzed lat.
Po kolei podaję pojemność skokową silnika, moc, przyspieszenie do 60, 100 i 150 mil na godzinę (96, 161 i 241 km/h) Nie wszystkie auta osiągają 150 mil, na przykład AC Cobra uzyskiwała jedynie 136 mph, więc w takich przypadkach nie ma podanych czasów.
Dane czterodrzwiowego M3 za Car and Driver, pozostałe samochody za angielską gazetą Autocar, a moce silników za danymi z Wikipedii (gdy Autocar ich nie podawał). I żeby było uczciwie, podaję też dane z z testu dwudrzwiowego M3 E92 z roku 2007 z Autocara, który miał wyraźnie gorsze osiągi, niż czterodrzwiowy egzemplarz w wersji amerykańskiej.
BMW M3 E90 2008:
4,0 L 420 KM; 0-60 mph 4,1s; 0-100 mph 9,8s, 0-150 mph 24,9s
BMW M3 E92 2007:
4,0 L 420 KM; 0-60 mph 4.7 s; 0-100mph 10.2 s; 0-150mph 26.5 s
AC COBRA 1965
5,7 L 300 KM; 0-60 mph 5,5s; 0-100 mph 14s
FERRARI 512 TESTAROSSA 1992:
4,9 L 434 KM; 0-60 mph 5,0s; 0-100 mph 10,7s; 0-150 mph 25,2s
FERRARI F355 1994:
3,5 L 375 KM; 0-60mph 4.6 s; 0-100mph 10.6 s; 0-150mph 27 s
LAMBORGHINI MIURA P 400S 1970:
3,9 L 370 KM; 0-60 mph 6,7s; 0-100 mph 15,1s;
LAMBORGHINI COUNTACH LP 500S 1980:
4,8 L 375 KM; 0-60 mph 5,6s; 0-100 mph 12,9s; 0-150 mph 37,2s
LAMBORGHINI DIABLO 6.0 GT 1999:
6,0 l 543 KM; 0-60mph 4.4 s; 0-100mph 8.7 s; 0-150mph 20.2 s
MASERATI BORA 1973:
4,7 L 310 KM; 0-60mph 6.5 s; 0-100mph 15.3 s
PORSCHE 928 4.4 AUTO 1978
4.5 L 240 KM; 0-60mph 8 s; 0-100mph 20.1 s (928 miał w późniejszych latach "nawet" 350 KM)
PORSCHE 911 2.0S 1966:
2,0 L 130 KM; 0-60 mph 8 s; 0-100 mph 20,5 s
PORSCHE 911 CARRERA 1997:
3,4 l 296 km; 0-60mph 4.6 s; 0-100mph 10.5 s; 0-150mph 25.2 s
PORSCHE 911 3.6 TURBO 2000:
3,6 L 420 KM; 0-60mph 3.9 s; 0-100mph 9.4 s
I choć jest oczywiste, że dzisiejsze Ferrari, Lamborghini, czy Porsche 911 turbo mają lepsze osiągi od M3 (i kosztują także znacznie więcej), to w niczym to nie zmienia faktu, że te legendarne klasyki sprzed lat mają, według dzisiejszych standardów, osiągi raczej umiarkowane. Wiele rodzinnych samochodów, takich jak np. Toyota Camry, bestseller na amerykańskim rynku, w wersji z sześciocylindrowym silnikiem, przyspiesza dziś lepiej, niż Lamborghini Miura, Maserati Bora, czy oryginalny Porsche 928. Dopiero auta produkowane całkiem niedawno, 10-15 lat temu, jak te dwa 911 pokazane na końcu listy, mają osiągi porównywalne z M3 ostatniej generacji. Nie mają jednak czterech drzwi i ciągle kosztują znacznie więcej.
Ostatnio zmieniony ndz wrz 18, 2011 17:34 przez hiob, łącznie zmieniany 2 razy.
www.katolik.us Zapraszam.
Re: M3 E90 vs. Laborghini Countach vs. Ferrari Testarossa vs...
Pomyliłeś sie. E90 manual ma 4,9 do 100km/h a e92 manual ma 4,8 do 100km/h. E92 jest szybsze o 0.1 od E90.Ma to związek z większą wagą sedana.Być może że sedan do 60 MPH(96km/h) ma 4,1 ale w takim razie coupe do 60MPH ma 4,0.Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony ndz wrz 18, 2011 10:51 przez lysyidea, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: M3 E90 vs. Laborghini Countach vs. Ferrari Testarossa vs...
Jaki cel maja te porownania? Tutaj chyba nie za bardzo jest co porownywac.
Sam mam starego 18to letniego sztrucla i nie wydaje mi sie, aby mial umiarkowane osiagi porownujac do aktualnie produkowanych aut. Poza tym chyba warto spojrzec na rozwoj technologii przez ten czas, wtedy byly marzenia, teraz sa marzenia i inzynieria, komputery, symulacje.
Sam mam starego 18to letniego sztrucla i nie wydaje mi sie, aby mial umiarkowane osiagi porownujac do aktualnie produkowanych aut. Poza tym chyba warto spojrzec na rozwoj technologii przez ten czas, wtedy byly marzenia, teraz sa marzenia i inzynieria, komputery, symulacje.
Re: M3 E90 vs. Laborghini Countach vs. Ferrari Testarossa vs...
bardzo ciekawe porównanie. Niestety ja obecnie jeżdze takim "potworem" sprzed kilkunastu lat. (M3 E36). I pęd za mocą i osiągami jest bardzo duzy. Moje auto - top model BMW w latach 90 - i osiągi jak na tamten czas porównywalne do przytoczonch tu super aut, na dzisiejsze czasy to niewiele bo porównywalne osiągowo sa modele z mocniejszymi, zwykłymi silnikami - np modele BMW 335 w benzynie czy nawet dieslu a po tkz :chipie" te auta juz sa szybsze...
ciągle szybciej...
- --==maly==----
- Posty: 2508
- Rejestracja: śr sie 06, 2008 09:21
- Auto: M3 F80 17"
- Lokalizacja: Warszawa
Re: M3 E90 vs. Laborghini Countach vs. Ferrari Testarossa vs...
A mi się podoba takie porównanie ale faktycznie sedan jest ciut cięższy i ciut wolniejszy więc jest tu jakiś błąd. Podejrzewam,że osiągi sedana wziąłeś z dkg a coupe z manualem.
Ogólnie porównanie bardzo ciekawe. Dla mnie te auta to potwory i marzenia z dzieciństwa brakuje mi tu jeszcze Lambo Diablo bo to był mój faworyt w tamtych czasach jak i Ferrari F40.
Ogólnie porównanie bardzo ciekawe. Dla mnie te auta to potwory i marzenia z dzieciństwa brakuje mi tu jeszcze Lambo Diablo bo to był mój faworyt w tamtych czasach jak i Ferrari F40.
Re: M3 E90 vs. Laborghini Countach vs. Ferrari Testarossa vs...
Ciekawe porównanie, ale jest błąd w M3.
ale tam jest różnica maksymalnie 0,2 a nie 0,6.--==maly==---- pisze:Podejrzewam,że osiągi sedana wziąłeś z dkg a coupe z manualem.
Re: M3 E90 vs. Laborghini Countach vs. Ferrari Testarossa vs...
Nie pomyliłem się, podałem przecież źródło, skąd mam te dane. Różnice jednej, czy dwóch dziesiątych, to często przypadek, umiejętności kierowcy, rodzaj nawierzchni na torze, czy różnice w oponach. I choć rzeczywiście E92 jest minimalnie szybsze, tak samo, jak manumatik jest minimalnie szybszy od manualnej skrzyni, to przecież nie wszystkie testy to potwierdzają i w niektórych M3 E90 z manualną skrzynią jest równie szybkie jak E92 z automatem zmierzone w innym teście.lysyidea pisze:Pomyliłeś sie. E90 manual ma 4,9 do 100km/h a e92 manual ma 4,8 do 100km/h. E92 jest szybsze o 0.1 od E90.Ma to związek z większą wagą sedana.Być może że sedan do 60 MPH(96km/h) ma 4,1 ale w takim razie coupe do 60MPH ma 4,0.Pozdrawiam
Cel? Celem jest zabawa. Jest to ciekawostka, nic więcej. czy wszystko musi mieć koniecznie jakiś "cel"?Camil pisze:Jaki cel maja te porownania? ...
Akurat było chyba odwrotnie... w 2008 nie było M3 z DKG w USA, wszystkie miały manualne skrzynie, dopiero w 2009 zaczęto oferować skrzynię automatyczną. I nic nie poradzę na to, że panowie dziennikarze osiągnęli takie wyniki testując te auta. Ja tylko uprzejmie donoszę...--==maly==---- pisze:A mi się podoba takie porównanie ale faktycznie sedan jest ciut cięższy i ciut wolniejszy więc jest tu jakiś błąd. Podejrzewam,że osiągi sedana wziąłeś z dkg a coupe z manualem.
Diablo mogę dodać, zaraz to zrobię. F40 pominąłem celowo, bo to inna bajka. To jakby porównywać dziś M3 do Bugatti... Nawiasem mówiąc przed laty miałem okazję przejechać się kilkanaście metrów nowiutkim, prosto z fabryki, (albo raczej prosto z samolotu Alitalii), takim Ferrari:Ogólnie porównanie bardzo ciekawe. Dla mnie te auta to potwory i marzenia z dzieciństwa brakuje mi tu jeszcze Lambo Diablo bo to był mój faworyt w tamtych czasach jak i Ferrari F40.
www.katolik.us Zapraszam.
Re: M3 E90 vs. Laborghini Countach vs. Ferrari Testarossa vs...
Hiob, jesteś odkryciem tego roku
W pozytywnie pokręconym znaczeniu
W pozytywnie pokręconym znaczeniu
Re: M3 E90 vs. Laborghini Countach vs. Ferrari Testarossa vs...
widze i na tym forum też autor założył ten sam wątek....
Te dane są z dupy Panowie, w końcu e92 latało z e90 i troche inaczej to wyglądało.
Pozdrówka!
Re: M3 E90 vs. Laborghini Countach vs. Ferrari Testarossa vs...
Może dopiero modele od któregoś roku trzymają fabryczną moc. Jedna z e92 na forum (chyba Meteja) miała na hamowni poniżej 400KM. e90 Kołka ostatnio w Ułężu na prostej szła równo z moją e46 (BMW USA podawało chyba 0-60 4,8).
Re: M3 E90 vs. Laborghini Countach vs. Ferrari Testarossa vs...
Kostek, to ze miala na hamowni Mateja <400KM to bym sie nie przejmowal, bo nie widzialem zadnego seryjnego auta zeby mialo katalog na hahaha-mowni hehe. Zreszta bylo o tym juz duzo.
Ale Kołkowe pamietam e90 było za Mateja(?) e92 (pamietam o manual vs. DKG)
W USA do mojej podają 0-60 4.8s
Ale Kołkowe pamietam e90 było za Mateja(?) e92 (pamietam o manual vs. DKG)
W USA do mojej podają 0-60 4.8s
Pozdrówka!
Re: M3 E90 vs. Laborghini Countach vs. Ferrari Testarossa vs...
Mateushowe e46 miało ponad 350KMboogie pisze:nie widzialem zadnego seryjnego auta zeby mialo katalog na hahaha-mowni hehe
Re: M3 E90 vs. Laborghini Countach vs. Ferrari Testarossa vs...
Te dane nie są "z dupy", ale z czasopism Car and Driver i Autocar. Nie bardzo rozumiem czemu tak trudno niektórym jest przełknąć proste fakty. Mamy trzy prestiżowe miesięczniki motoryzacyjne w USA, które same testują samochody. Dwa z nich osiągnęły wynik 4,1s do 60 mph, trzeci 4,3s. Wszystkie auta miały manualne skrzynie biegów, dwa z nich to były E90, trzeci to E92. 4,1 sekundy do 60 mph odpowiada 4,3 sekundy do setki, a samochód wolniejszy potrzebował 4,5 sekundy do 100 km/h. I to, że jakiś Wasz kolega potrzebuje 5, 10, czy 20 sekund, żeby się do setki rozpędzić, nie ma tu absolutnie żadnego znaczenia.boogie pisze: widze i na tym forum też autor założył ten sam wątek....
Te dane są z dupy Panowie, w końcu e92 latało z e90 i troche inaczej to wyglądało.
A ja z pewnością pojadę na jakiś tor moim samochodem i zobaczę w jakim czasie rozpędza się on na 1/4 mili. Na razie jednak nie mam żadnych podstaw, by negować wyniki uzyskane przez profesjonalnych kierowców i mierzone najlepszą dostępną aparaturą. Negowanie faktów bowiem świadczy nie najlepiej o tym, który to robi. Sugerowałbym leczenie.
E90 Car & Driver: http://www.caranddriver.c..._take_road_test
http://www.caranddriver.c..._the_way_page_2
http://www.caranddriver.c...st/specs_page_3
http://www.caranddriver.c...ad_test/gallery
E90 Motor Trend: http://www.motortrend.com/roadtests/sed ... edan_test/
http://www.motortrend.com/roadtests/sed ... tions.html
E92 Road & Track: http://www.roadandtrack.c...08-bmw-m3-coupe
http://www.roadandtrack.c...m3_coupe_page_2
http://www.roadandtrack.c...-Coupe_data.pdf
www.katolik.us Zapraszam.