panewki do M3 E90 polift - jakie?
Re: panewki do M3 E90 polift - jakie?
Przejrzałem kilka filmików z jego kanału gdzie mógłby to w teorii omawiać ale niestety nie udało się odszukać tego filmiku. Jesteś wstanie może z pamięci przytoczyć jakie były zasadnicze różnice ?
Re: panewki do M3 E90 polift - jakie?
Jeśli chodzi o King to można było zamówić sobie nominalne panewki w 2 grubościach i poskładać to w 3 konfiguracjach w zależności w jakiej tolerancji jest wał wykonany. Po pomiarach luzu pomiędzy wałem a panewką na skręconym korbowodzie możesz zastosować sobie nominalne panewki lub takie, które są o 0,01 lub 0,02 luźniejsze. Konkretnie chodzi o to, że jeśli wał wykonany jest w górnej tolerancji a otwór w korbowodzie w dolnej to po włożeniu panewek luz pomiędzy panewką a wałem może być minimalnie za mały. Więc możesz powiększyć sobie ten luz o 0,01mm poprzez zastosowanie jednej zwykłej standardowej półpanewki i jednej luźniejszej. Jeśli zajdzie potrzeba zwiększenia luzu o 0,02mm to można zastosować obie luźniejsze półpanewki. Dzięki temu mamy właśnie "nominalny wymiar" i nominał luźniejszy o 0,01 i nominał luźniejszy o 0,02mm. Generalnie można żonglować sobie tymi półpanewkami dowolnie żeby uzyskać luz taki jak ma być. A nie zdać się na ślepy los.
To mi utkwiło w pamięci.
Marcus na pewno stosuje panewki King i tłoki Mahle Motorsport (podkreślał to wielokrotnie) a buduje bardzo mocne silniki.
Ja w zeszłym roku robiłem u siebie w S50B32 i też założyłem panewki Kinga i sezon przejeździłem i silnik nie wystawił kolana.
Zastosowałem u siebie "nominalne" panewki z luzem 0,00 bo po pomiarach na wszystkich korbach miałem książkowe luzy.
To mi utkwiło w pamięci.
Marcus na pewno stosuje panewki King i tłoki Mahle Motorsport (podkreślał to wielokrotnie) a buduje bardzo mocne silniki.
Ja w zeszłym roku robiłem u siebie w S50B32 i też założyłem panewki Kinga i sezon przejeździłem i silnik nie wystawił kolana.
Zastosowałem u siebie "nominalne" panewki z luzem 0,00 bo po pomiarach na wszystkich korbach miałem książkowe luzy.
Re: panewki do M3 E90 polift - jakie?
Czy dobrze zrozumiałem, przed wymianą panewek a dokładnie ich zakupem warto sprawdzić luzy na wszystkich korbach i jeżeli jest książkowo to można zakupić panewki o "normalnym" / domyślnym luzie ?
Zakładam że to chyba nie problem skoro i tak samochód będzie na podnośniku rozbierany do wymiany panewek.
Zakładam że to chyba nie problem skoro i tak samochód będzie na podnośniku rozbierany do wymiany panewek.
Re: panewki do M3 E90 polift - jakie?
Nie, nie, nie! Jest dokładnie właśnie odwrotnie!MikolajK pisze: ↑wt gru 01, 2020 01:30Czy dobrze zrozumiałem, przed wymianą panewek a dokładnie ich zakupem warto sprawdzić luzy na wszystkich korbach i jeżeli jest książkowo to można zakupić panewki o "normalnym" / domyślnym luzie ?
Zakładam że to chyba nie problem skoro i tak samochód będzie na podnośniku rozbierany do wymiany panewek.
Kupujesz komplet nominalnych panewek ze standardowym luzem i montujesz je na stare śruby. Podczas montażu mierzysz luz na każdej korbie po kolei. Jeśli luz na danej korbie jest ok to zostawiasz, zmieniasz śruby na nowe i zabierasz się za kolejną korbę.
Natomiast jeśli jest za ciasno to dokupujesz jeden kpl. panewek z luzem -0,02mm od nominału i bierzesz z tego nowego kompletu jedną półpanewkę. Montujesz jedną półpanewkę np w stopkę korbowodu, skręcasz i ponownie mierzysz luz. Jeśli jest ok to wymieniasz śruby i zostawiasz. Jeśli nadal jest za ciasno to dokładasz drugą półpanewkę z tego "luźniejszego" kompletu i znów mierzysz. I tak z każdą korbą po kolei.
Generalnie raczej będzie tak, że na panewkach ze standardowym luzem wszystko będzie w normie więc ten drugi komplet nie będzie potrzebny. Ale w sytuacji gdy zdarzy się, że jednak jest za ciasno to masz alternatywę. No i co najważniejsze masz pewność, że jest to zmontowane tak jak powinno być i że luzy przewidziane przez producenta są zachowane.
A nie od dzisiaj wiadomo, że jak jest za mały luz to prawdopodobieństwo zatarcia na tej korbie wzrasta. Natomiast jak luzy byłyby za duże (np w ciemno zamontować ten luźniejsze panewki) to może brakować ciśnienia oleju na gorącym silniku. Więc tak źle a tak niedobrze. Wobec powyższego najrozsądniej jest te luzy pomierzyć i zrobić tak jak Bozia przykazała.