M3 BT92

2008-2013 | silnik: S65B40
matej
Posty: 76
Rejestracja: sob maja 31, 2008 08:15
Lokalizacja: Wawa

M3 BT92

Post autor: matej » czw maja 21, 2009 16:53

Wg mnie kwintesencja bad boy'a

http://www.caradvice.com.au/30297/full-throttle-day-10/

+ artykuł

M3 BT 92 to jedno z najciekawszych i chyba najładniejszych M3 po tuningu. Przyjrzyjmy się, więc mu z bliska.
Nim pojawił się sam samochód, już jego nazwa wywołała spore zamieszanie. Za tuning M3 odpowiada bowiem Brabham Racing. Interesującym się nieco historią sportów motorowych, a w szczególności historią Formuły 1, nazwisko Brabham od razu nasuwa na myśl Jacka Brabhama, 3-krotnego Mistrza Świata ‘Królowej Wyścigów’. Prawie 90-letni Australijczyk jest również byłym konstruktorem wozów wyścigowych, którymi sam startował. Jest jednak mały problem…
Zarówno jedna jak i druga strona oświadczają, że nie mają ze sobą nic wspólnego. Pewnie zastanawiacie się jakie znowu ‘strony’? Otóż Brabham Racing to tuner z Niemiec i zupełnie nic nie łączy go ze spuścizną Formuły 1. W takim razie skąd ta nazwa modelu BT 92 (nawiązująca do bolidów)?
Twórcy auta tłumaczą się, że BT nie jest związane z nazwiskami Brabhama i Touranaca, a 92 bierze się od oznaczenia wewnętrznego BMW dla modelu coupe serii 3 – E92. Doszło już nawet do tego, że Jack Brabham oskarżył firmę o ‘żerowanie’ na jego nazwisku. Brabham Racing odpowiada natomiast, że nazwa z założenia nie ma się kojarzyć z historycznym Brabhamem. Trochę to wątpliwe, bo w notatce prasowej z listopada zeszłego roku Brabham Racing reklamował się pisząc m. in.:
„Jedna z najbardziej prestiżowych marek samochodów wróciła. Po licznych sukcesach w Formule 1 i szesnastu latach nieobecności legendarny zespół wyścigowy został reaktywowany”.
Interpretacja tych słów zdaje się być tylko jedna. Z kolei na protesty Sir Brabhama (pierwszy tytuł szlachecki za osiągnięcia w wyścigach) Niemcy ripostują, że posiadają częściowo prawa do nazwy, a Jack Brabham nie jest jedynym ich właścicielem (jest jednym z akcjonariuszy spółki będącej posiadaczem praw do nazwy Brabham Racing). Spór trwa nadal choć nieco przycichł.
Pozwolę sobie jeszcze na dwa zdania o tych, którzy stoją za projektem BT 92. Szefem firmy jest Michael Trick, szefem do spraw technicznych jest Andreas Heinke kierownik techniczny działu sportu Volkswagena, za prace przy silniku odpowiada Oliver Nowack będący długoletnim inżynierem w BMW. Jak widać ekipa ‘całkiem całkiem’, a przecież pracuje tam jeszcze gromada doświadczonych mechaników. No to teraz o aucie, które przechodzi już testy m. in. w Hiszpanii.
Produkcyjne M3 napędzane jest bardzo nowoczesnym 8-cylindrowym, widlastym silnikiem o objętości 4 litrów dysponującym 420 KM (kod wewnętrzny silnika – S65 B40). W celu zwiększenia osiągów motoru Brabham użył metody stosowanej obecnie coraz rzadziej; powiększył objętość. Zmiana wynika z powiększenia średnicy cylindra z 92.00 na 93.30 mm oraz skoku tłoka o 5.00 mm do 80.20 mm. Razem daje to przyrost o 387.5 cm3. Zmniejszono masę i wyważono na nowo wał korbowy, wałki rozrządu mają krzywki o innych profilach, wymieniono tłoki i pierścienie, a głowicę przystosowano do większych zaworów oraz wypolerowano kanały dolotowe. Większa objętość pociągnęła za sobą montaż wydajniejszych kolektorów dolotowych i wylotowych. Jednostką napędową steruje nowy program, będący w tej chwili na etapie ‘dopieszczania’.
Układ wydechowy tuner opracował z pomocą Stübera – firmy specjalizującej się w konstruowaniu ‘wydechów’ do motocykli.
Tak przygotowany silnik ma dysponować 508 końmi mechanicznymi (przy 8300 obr./min.), ale na razie moc ograniczono do 470-480 KM w obawie o awarię, a także żeby nie przekraczać norm natężenia hałasu. Z czasem będzie ona podnoszona do znamionowej (w miarę dokonywania poprawek). Brabham twierdzi nawet, że jeśli się da to postarają się wycisnąć jeszcze więcej. Maksymalny moment obrotowy wynosi 481 Nm przy 5700 obr./min. Maksymalne bezpieczne obroty wału korbowego to 8550 obr./min.
Z 508 KM pod maską BT 92 rozpędza się do 303 km/h, a przyspieszenie od 0 do 96 km/h spadło z 4.50 s do 4.10 s. Niedługo ma być dostępna dwusprzęgłowa skrzynia biegów o 7-miu przełożeniach, dzięki której czas sprintu do ‘setki’ zredukuje się do 3.90 s.
Skuteczne zatrzymanie się gwarantuje układ hamulcowy przygotowany przez Brabhama (brak o nim szczegółowych informacji).
Tyle pod maską, ale sama maska też jest inna. I nie tylko ona. Brabham wymienia wszystkie elementy nadwozia, poza dachem i drzwiami, na kompozytowe. Dach i drzwi już fabryka montuje z włókna węglowego. Operacja wymiany trwa aż 20 dni, a jej efektem jest spadek masy o równe 150 kg. Jak widać na zdjęciach nie ma żadnych doklejanych czy przykręcanych poszerzeń nadkoli, dzięki czemu nie ma też żadnych szczelin między ‘plastikami’ a poszyciem fabrycznym, ani też nic nie odpadnie. Dziennikarze testujący samochód byli zachwyceni jakością wykonania i spasowania poszczególnych części nadwozia, co nie jest standardem w prototypach, a na razie takim pozostaje M3 BT 92. Dobrano kolor lakieru doskonale komponujący z kolorem felg (a może odwrotnie :))
A felgi są dwuczęściowe i w czarnym kolorze, częściowo wykonane są z włókna węglowego. Ich średnica wynosi 19 cali, a szerokość odpowiednio 10 i 12 cali (przód i tył). Z asfaltem kontaktują się opony Dunlop Sport Maxx GT o rozmiarach 265/35 R 19 (z przodu) i 315/30 R 19 (z tyłu).
We wnętrzu nie ma tak dużych zmian jak w reszcie samochodu, ale znajdziemy skórzaną tapicerkę częściowo w kolorze nadwozia jak również Alcantarę na desce rozdzielczej.
O cenie tego auta trudno sądzić, ale wstępne szacunki mówią, że chcąc wejść w posiadanie BT 92 trzeba będzie wyłożyć około 310 000 $.

Konkurencja:
G-Power M3 SK I

Dane techniczne
Silnik i napęd:
• Typ: V8, 90o
• Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
• Objętość skokowa: 4387 cm3
• Moc maksymalna: 508 KM przy 8300 obr./min.
• Objętościowy wskaźnik mocy: 115.82 KM/l (seryjne – 105.03 KM/l)
• Maksymalny moment obrotowy: 481 Nm przy 5700 obr./min.
• Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
• Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
• Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
• Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
• Koła przednie: 10.0 x 19”
• Koła tylne: 12.0 x 19”
• Opony przednie: 265/35 R 19 Dunlop Sport Maxx GT
• Opony tylne: 315/30 R 19 Dunlop Sport Maxx GT
Masy i wymiary:
• Masa własna: 1505 kg (- 150 kg)
• Stosunek masy do mocy: 2.96 kg/KM (seryjne – 3.94 kg/KM)
• Rozstaw osi: 2761 mm
Osiągi:
• Przyspieszenie 0-96 km/h: 4.10 s
• Prędkość maksymalna: 303 km/h
Koszty:
• Cena gotowego auta: Około 310 000 $

Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: M3 BT92

Post autor: Marcin_Os » czw maja 21, 2009 19:14

Bardzo ciekawe, świetnie, że ktoś się zajął tym silnikiem i wynik +100 KM jest bardzo miły. W końcu czasy mamy już trochę inne ale myślę, że BT nie myślał o normach spalin itp.

Jeżeli chodzi o wygląd to poza przednią maską i wydechem strasznie mi się podoba, poszerzenie wyglądają idealnie.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

Awatar użytkownika
Maros
Posty: 2546
Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
Auto: M5F10, M3E92, M3E46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: M3 BT92

Post autor: Maros » czw maja 21, 2009 20:31

Piękne jest to auto i chwała im za to, że zostawili ten motor wolnossacym

matej
Posty: 76
Rejestracja: sob maja 31, 2008 08:15
Lokalizacja: Wawa

Re: M3 BT92

Post autor: matej » czw maja 21, 2009 20:43

$310k
:cry: :cry: :cry:

Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: M3 BT92

Post autor: Marcin_Os » czw maja 21, 2009 21:01

Ciekawę ile za sam silnik by wyszło.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

Dino444
Posty: 1343
Rejestracja: sob maja 26, 2007 13:04
Lokalizacja: Bedford
Kontakt:

Re: M3 BT92

Post autor: Dino444 » czw maja 21, 2009 21:17

Tył tego auta by naprawde nabral uroku gdyby ten wydech byl rozmieszczony na obu stronach po dwie koncowki ale bardziej ku krancom zderzaka. Pozatym nic dodac nic ujac kozak!
BMW ///M POWER M3 E36--->M5 E34--->??

ODPOWIEDZ