Strona 1 z 1
Pocący się silnik
: sob mar 24, 2012 23:40
autor: kostek_ja
Ostatnio spotkała mnie nie miła niespodzianka kiedy po podniesieniu eMki okazało się iż silnik się poci. Wyglądało to jakby problem był w tylnej części uszczelki miski, albo uszczelniaczu wału korbowego. Mechanicy stwierdzili że to jednak uszczelniacz wału. Zacząłem się przygotowywać do jednak dosyć poważnej operacji. Przeglądałem TIS, kompletowałem części. Ponadto martwiłem się czy problem nie leży w oleju, albo że z moim silnikiem jednak Inschape coś zakombinował.
Na szczęście w miedzy czasie przeglądałem ofertę Turner Motorsport i natknąłem się na informację iż właśnie takie objawy jak u mnie są z reguły spowodowane zaworkiem który reguluje ciśnienie w skrzyni korbowej, a dokładnie jego O-ringiem który nie jest odporny na bieg czasu, a że mój silnik mógł trochę przeleżeć w magazynie BMW pasowało idealnie.
Kupiłem zaworek:
Ustawiłem eMkę na kobyłki, zdjąłem płyty pod silnikiem i go zlokalizowałem. Ewidentnie to z niego ciekło:

Owy zaworek znajduje się niemalże przy samej skrzyni biegów, gdzieś na środku bloku jeżeli chodzi o wysokość. Wiem że na zdjęciu prawie nic nie widać, ale kolektory strasznie utrudniają dostęp.
Zaworek dokręcamy momentem 20Nm

Re: Pocący się silnik
: ndz mar 25, 2012 00:03
autor: premier
wymienilem to 2 tyg temu...

...
zastanawiam sie czy nie idzie dobrac samego oringu, w starym zaworku, tak zeby miec jeden w zapasie na przyszlosc ... mialem sie temu przyjzec i zapomnialem... w wolnej chwili sprawdze..
czesc nr 10
http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/C ... ing_parts/
Re: Pocący się silnik
: ndz mar 25, 2012 00:24
autor: kostek_ja
No tak, zapomniałem o schemacie
Też myślałem nad samym oringiem, ale ten zaworek nie jest drogi, a jest dosyć ważny więc może i lepiej wymieniać cały

Re: Pocący się silnik
: ndz mar 25, 2012 00:28
autor: wania
Re: Pocący się silnik
: ndz mar 25, 2012 00:37
autor: kostek_ja
Pamiętałem że był podobny temat w jakimś innym silniku, ale jakoś nie skojarzyłem tego z S54
Tym bardziej że w TISie w tabeli w której znalazłem moment dokręcania tego zaworka wyglądało jakby był tylko do S54.
Zgadzam się ze skalą PITA (pain in the ass). Gdyby tylko był tam sześciokątny łepek byłoby dużo prościej

Re: Pocący się silnik
: pn mar 26, 2012 19:41
autor: Oleg
premier pisze:wymienilem to 2 tyg temu...

...
zastanawiam sie czy nie idzie dobrac samego oringu, w starym zaworku, tak zeby miec jeden w zapasie na przyszlosc ... mialem sie temu przyjzec i zapomnialem... w wolnej chwili sprawdze..
czesc nr 10
Obrazek
http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/C ... ing_parts/
Ale DIY zapomniałeś napisac

wymieniales te śruby z dolnej rozporki (12 sztuk)?
Re: Pocący się silnik
: czw maja 03, 2012 17:21
autor: Lassie
Tak a'propos, to wychodzi (jeśli wierzyć, że są to te same ringi używane przy chłodnicy oleju), że jest to o-ring 13,4 x 1,78, czyli zwykły 13 x 2 FKM (viton) powinien być ok - nie ma sensu kupować zawór za ponad 100 PLN dla uszczelki za 20 groszy (a i tak oryginalnie wykonanej z gównianego nitrylu)
Jutro będę dobierał - w razie czego dam znać.
Aha,
@Kostek - ciężko się tam dostać? Używałeś łamanej grzechotki etc.?
PS.
@Oleg, ASO sobie życzy, uwaga
ponad 12 PLN (!!!) za śrubę!!! LOL!

Wiem z 1-szej ręki, że jak robią coś, co wymaga zdjęcia osłony, to na 99% ich (śrub) nie wymieniają (i również na 99% jestem przekonany, że nie "bawią" się w żadne dokręcanie 59 Nm + 90 st. (co jest oczywiście karygodne (przynajmniej sam brak stosowania się do wytycznych dot. odp. siły dokręcenia)).
Re: Pocący się silnik
: pt maja 04, 2012 01:11
autor: kostek_ja
Ciężko dobrać odpowiedni zestaw końcówek szczególnie jeżeli chcemy podejść większym kluczem dynamometrycznym, ale nie musiałem żadnych łamanych przejściówek stosować. Dostęp ogólnie bardzo ciężki a fakt iż główka jest na klucz płaski mocno utrudnia sprawę.
Re: Pocący się silnik
: pt maja 04, 2012 12:17
autor: Oleg
Lassie pisze:Tak a'propos, to wychodzi (jeśli wierzyć, że są to te same ringi używane przy chłodnicy oleju), że jest to o-ring 13,4 x 1,78, czyli zwykły 13 x 2 FKM (viton) powinien być ok - nie ma sensu kupować zawór za ponad 100 PLN dla uszczelki za 20 groszy (a i tak oryginalnie wykonanej z gównianego nitrylu)
PS.
@Oleg, ASO sobie życzy, uwaga
ponad 12 PLN (!!!) za śrubę!!! LOL!

Wiem z 1-szej ręki, że jak robią coś, co wymaga zdjęcia osłony, to na 99% ich (śrub) nie wymieniają (i również na 99% jestem przekonany, że nie "bawią" się w żadne dokręcanie 59 Nm + 90 st. (co jest oczywiście karygodne (przynajmniej sam brak stosowania się do wytycznych dot. odp. siły dokręcenia)).
Lassie, jestem po wymianie tego zaworka(szczegóły z tej "operacji" w mojej galerii). O-ring z chłodnicy oleju, o którym piszesz pasuje na 100%, nie jestem jednak pewien czy jest to ten sam o-ring, któy jest w zestawie z nowym zaworkiem. W kwestii śrub to masz rację, po pierwsze: w ASO przy zdejmowaniu dolnego wzmocnienia nikt tych śrub nie wymienia(info potwierdzone podczas wizyty w ASO) w momencie, gdy pada stwierdzenie, że trzeba je wymienić, pracownicy ASO bardzo dziwnie na Ciebie patrzą. Podobnie jest z dokręcaniem odpowiednim kątem i momentem. NIKT tego nie robi, zarówno w ASO jak i warsztatach specjalizujących się w BMW. Jak wyjąłem wydrukowane fragmenty TIS'u z odpowiednimi momentami dokręcania, wszystkich śrub, to myślałem, że mnie tam ukamieniują żywcem. Jeżeli chodzi o dokręcenie zaworka odpowiednim momentem to w ASO twierdzą, że "się nie da" bo nie ma tam podejścia kluczem dynamometrycznym. Przypominam, że kostek zrobił to jak auto stało na kobyłkach. Wnioski nasuwają się sama, ale było już o tym milion razy.
Re: Pocący się silnik
: pt maja 04, 2012 21:39
autor: Broddi
Małe pytanko, czy można wymienić sam oring 17222245358

,
czy może ten zaworek tez jest winien wycieku (przepuszcza, źle odbija)

Re: Pocący się silnik
: pt maja 04, 2012 21:51
autor: Oleg
To kwestia oringu, zaworek sie nie psuje.
Re: Pocący się silnik
: sob maja 05, 2012 00:19
autor: kostek_ja
W teorii oczywiście może się i ten zaworek zepsuć, ale jest tak prosty że przy wieku tych samochodów to chyba tylko teoria. Na pewno bardziej się opłaca zacząć od o-ringu.
Re: Pocący się silnik
: śr lip 04, 2012 17:04
autor: MisiekLublin
Koledzy możecie napisać jakim momentem dokręca się poszczególne śruby dolnego wzmocnienia ? Z góry dziękuję

Re: Pocący się silnik
: śr lip 04, 2012 18:43
autor: kostek_ja
Najpierw momentem 59Nm potem kątem 90 stopni