Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY
- Maros
- Posty: 2546
- Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
- Auto: M5F10, M3E92, M3E46
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY
Od kiedy zakupiłem moje auto brakowało mi w nim jednej rzeczy – pompowania boczków i regulacji lędźwiowej. W końcu po długich przeprawach udało mi się to zrobić. Jakiś miesiąc temu zamówiłem części które do tego były potrzebne (wiem które, bo facet na amerykańskim forum zrobił to jako pierwszy) ale zabrałem się za przerabianie fotela dopiero w ostatni piątek. W tym miejscu chciałbym podziękować Mateuszowi za pomoc w rozbieraniu fotela
To części które są potrzebne do tej przeróbki:
52107902022 Część do pompowania lędźwiowa
52102695398 prawy boczek do pompowania
52102695397 lewy boczek do pompowania
52107902273 pompa
52107902275 przycisk regulacji lędźwiowej
52102695395 przycisk pompowania boczków
52108240495 zestaw części do mocowania tylniej części oparcia
52107902279 listwa w której znajdują się wszystkie przyciski
52107901999 Pianka oparcia
A to ich zdjęcie:
Pianka oparcia fotela dlatego potrzebna jest nowa ponieważ w standartowej piance nie ma miejsca na poduszki do pompowania boczków.
Wystartowałem od odkręcenia fotela. Ponieważ wiedziałem, ze cała przeróbka nie potrwa krócej niż kilka dni a chciałem jeździć przez ten czas autem postanowiłem na miejsce kierowcy przełożyć fotel pasażera. Nawet o dziwo idealnie się wpasował, regulacja działała tak jak trzeba, ale jak już wszystko było poprzykręcane i gotowe do użycia okazało się, że fotel pasażera jest inaczej wyprofilowany i drzwi nie miały szansy się zamknąć… po paru kurwach przypomniałem sobie, że matka wyjechała i będę mógł używać przez kilka dni jej auta Drugim problemem, który pojawił się na samym początku była moja głupota a mianowicie nie przyłożyłem się do przykręcania jednej ze śrub i zpiłowałem nieco gwint… pomyśałem sobie „ trudno później się tym zajme” i wzieliśmy się z Mateuszem do rozbierania fotela
A więc po kolei:
Odcinamy główki dwóch pipków i ciągniemy w dół tylnią część oparcia. Powinna zejść łatwo. Tutaj zaznacze, że „zestaw części do mocowania tylniej części oparcia 52108240495” zawiera m.in. te dwa pipki, które są później potrzebne przy składaniu fotela. Reszta części z zestawu jest zbędnam, ale nie ma co się bać, całość kosztuje 10 zł. Teraz pojawia nam się to:
Odczepiamy nr 1,2,3,4 i zabieramy się za zdejmowanie tej części do podnoszenia siedzenia.
Najpierw naciskamy w dwóch miejscach od dołu i od góry i wyciągamy uchwyt (5).
Następnie odkręcamy trudno dostępną śrubkę (torx) w dolnej części tego plastiku
Żeby się do niej dostać trzeba dość mocno odchylić skórę. Potem trzeba się trochę pogimnastykować z odczepieniem ostatecznie tego plastiku. Ma on tam jeszcze kilka zaczepek i trzeba delikatnie nim poruszać aż wyskoczy.
Tak wygląda cały ten plastik z którym mieliśmy trochę problemów.
Teraz chyba najtrudniejsza część a przynajmniej mi i mojemu szczęśliwemu pomagierowi
(oto jego zdjęcie
zajęła najwięcej czasu, a mianowicie wyjęcie plastikowych rurek w które wchodzi zagłówek. Przy jednej rurce trzeba włożyć od góry cienki śrubokręt albo jak to było w naszym przypadku wieszak i odchylić zaczep jednocześnie wyciskając ją do góry. Przy drugim to samo tylko dodatkowo trzeba od dołu ścisnąć tą rurkę w inny miejscu i odchylić drugi zaczep.
Tak to wyglądają owe rurki.
Po tym zabiegu pianka z przyczepioną do niej skóra powinna zejść bez problemu. Pamiętać trzeba o odłączeniu ogrzewania.
Tak to wygląda po zdjęciu z fotela.
Następną rzeczą jaką trzeba zrobić jest oddanie dwóch pianek do tapicera i nakazanie mu przełożenia skóry ze wszystkimi gratami na piankę docelową. Skóra jest przyczepiona na okrągłe zaczepy i nie było mowy o zrobieniu tego samemu. Gościowi zajęło przełożenie skóry kilka godzin chociaż faktycznie trwało to 2,5 dnia bo był zawalony robotą. Koszt takiej operacji to 70 zł.
Następnie zabieramy się za przyczepianie wszystkiego na swoje miejsce. Poduszki do pompowania boczne i lędźwiowa mogą być tylko w jednym oczywistym miejscu także nie będę tego tłumaczył.
Następna rzecz to zdjęcie osłony w dolnej części fotela. O tego:
Odkręcamy jedną śrubkę w tylniej części (1). Odczepiamy dwa zatrzaski od dołu (2,3) i to samo 2 zatrzaski od góry(4,5)0. Trzeba włożyć rękę do środka tego plastiku i trochę pogmerać. Potem ciągniemy do siebie za przednią część (6) i powinno wszystko ładnie zejść. Jedynym problemem w tym wypadku jest to, że cały ten plastik dość mocno przylega do fotela i trzeba zrobić wszystkie te czynności w miarę jednocześnie bo zatrzaski te lubią spowrotem zaskakiwać.
Tutaj zaznaczę, że część 52107902279 „listwa w której znajdują się wszystkie przyciski” ma zaślepiony otwór na przycisk do regulacji lędźwiowej i trzeba ten otwór wyciąć. Nie jest to trudne.
Podczepiamy wszystkie przyciski - regulacji lędźwiowej wchodzi od tyłu, pompowania boczków od przodu.
Zakładamy piankę na fotel, tylko trzeba uważać, żeby nie zagiąć poduszek boczków. Mi się to zdarzyło i kapnąłem się dopiero po złożeniu fotela i zamontowaniu go w aucie. Musiałem drugi raz zdejmować tylnią część fotela i drugi raz kupować zestaw do montażu
Umieszczamy pompę w jedynym możliwym miejscu czyli tu:
Podczepiamy wszystkie wężyki, które zaznaczone są kolorami więc nie sposób się pomylić.
Tak to wygląda po podczepieniu wszystkich rurek.
Następnie montujemy spowrotem dolną osłonę. Wymaga to trochę cierpliwości ponieważ przybyła tam jedna wiązka i kable się ledwo mieszczą. Trzeba naprawdę je dobrze ułożyć, żeby weszła bez problemu. No i na koniec składamy cały fotel dokładnie w przeciwny sposób niż go rozkładaliśmy. I oto rezultat
Gotowy fotel do montażu w aucie. Wszystko działa jak powinno. Boczki fajnie ściskają tylko szkoda, że jestem taki duży i nie mogę w pełni wykorzystać ich właściwości
To części które są potrzebne do tej przeróbki:
52107902022 Część do pompowania lędźwiowa
52102695398 prawy boczek do pompowania
52102695397 lewy boczek do pompowania
52107902273 pompa
52107902275 przycisk regulacji lędźwiowej
52102695395 przycisk pompowania boczków
52108240495 zestaw części do mocowania tylniej części oparcia
52107902279 listwa w której znajdują się wszystkie przyciski
52107901999 Pianka oparcia
A to ich zdjęcie:
Pianka oparcia fotela dlatego potrzebna jest nowa ponieważ w standartowej piance nie ma miejsca na poduszki do pompowania boczków.
Wystartowałem od odkręcenia fotela. Ponieważ wiedziałem, ze cała przeróbka nie potrwa krócej niż kilka dni a chciałem jeździć przez ten czas autem postanowiłem na miejsce kierowcy przełożyć fotel pasażera. Nawet o dziwo idealnie się wpasował, regulacja działała tak jak trzeba, ale jak już wszystko było poprzykręcane i gotowe do użycia okazało się, że fotel pasażera jest inaczej wyprofilowany i drzwi nie miały szansy się zamknąć… po paru kurwach przypomniałem sobie, że matka wyjechała i będę mógł używać przez kilka dni jej auta Drugim problemem, który pojawił się na samym początku była moja głupota a mianowicie nie przyłożyłem się do przykręcania jednej ze śrub i zpiłowałem nieco gwint… pomyśałem sobie „ trudno później się tym zajme” i wzieliśmy się z Mateuszem do rozbierania fotela
A więc po kolei:
Odcinamy główki dwóch pipków i ciągniemy w dół tylnią część oparcia. Powinna zejść łatwo. Tutaj zaznacze, że „zestaw części do mocowania tylniej części oparcia 52108240495” zawiera m.in. te dwa pipki, które są później potrzebne przy składaniu fotela. Reszta części z zestawu jest zbędnam, ale nie ma co się bać, całość kosztuje 10 zł. Teraz pojawia nam się to:
Odczepiamy nr 1,2,3,4 i zabieramy się za zdejmowanie tej części do podnoszenia siedzenia.
Najpierw naciskamy w dwóch miejscach od dołu i od góry i wyciągamy uchwyt (5).
Następnie odkręcamy trudno dostępną śrubkę (torx) w dolnej części tego plastiku
Żeby się do niej dostać trzeba dość mocno odchylić skórę. Potem trzeba się trochę pogimnastykować z odczepieniem ostatecznie tego plastiku. Ma on tam jeszcze kilka zaczepek i trzeba delikatnie nim poruszać aż wyskoczy.
Tak wygląda cały ten plastik z którym mieliśmy trochę problemów.
Teraz chyba najtrudniejsza część a przynajmniej mi i mojemu szczęśliwemu pomagierowi
(oto jego zdjęcie
zajęła najwięcej czasu, a mianowicie wyjęcie plastikowych rurek w które wchodzi zagłówek. Przy jednej rurce trzeba włożyć od góry cienki śrubokręt albo jak to było w naszym przypadku wieszak i odchylić zaczep jednocześnie wyciskając ją do góry. Przy drugim to samo tylko dodatkowo trzeba od dołu ścisnąć tą rurkę w inny miejscu i odchylić drugi zaczep.
Tak to wyglądają owe rurki.
Po tym zabiegu pianka z przyczepioną do niej skóra powinna zejść bez problemu. Pamiętać trzeba o odłączeniu ogrzewania.
Tak to wygląda po zdjęciu z fotela.
Następną rzeczą jaką trzeba zrobić jest oddanie dwóch pianek do tapicera i nakazanie mu przełożenia skóry ze wszystkimi gratami na piankę docelową. Skóra jest przyczepiona na okrągłe zaczepy i nie było mowy o zrobieniu tego samemu. Gościowi zajęło przełożenie skóry kilka godzin chociaż faktycznie trwało to 2,5 dnia bo był zawalony robotą. Koszt takiej operacji to 70 zł.
Następnie zabieramy się za przyczepianie wszystkiego na swoje miejsce. Poduszki do pompowania boczne i lędźwiowa mogą być tylko w jednym oczywistym miejscu także nie będę tego tłumaczył.
Następna rzecz to zdjęcie osłony w dolnej części fotela. O tego:
Odkręcamy jedną śrubkę w tylniej części (1). Odczepiamy dwa zatrzaski od dołu (2,3) i to samo 2 zatrzaski od góry(4,5)0. Trzeba włożyć rękę do środka tego plastiku i trochę pogmerać. Potem ciągniemy do siebie za przednią część (6) i powinno wszystko ładnie zejść. Jedynym problemem w tym wypadku jest to, że cały ten plastik dość mocno przylega do fotela i trzeba zrobić wszystkie te czynności w miarę jednocześnie bo zatrzaski te lubią spowrotem zaskakiwać.
Tutaj zaznaczę, że część 52107902279 „listwa w której znajdują się wszystkie przyciski” ma zaślepiony otwór na przycisk do regulacji lędźwiowej i trzeba ten otwór wyciąć. Nie jest to trudne.
Podczepiamy wszystkie przyciski - regulacji lędźwiowej wchodzi od tyłu, pompowania boczków od przodu.
Zakładamy piankę na fotel, tylko trzeba uważać, żeby nie zagiąć poduszek boczków. Mi się to zdarzyło i kapnąłem się dopiero po złożeniu fotela i zamontowaniu go w aucie. Musiałem drugi raz zdejmować tylnią część fotela i drugi raz kupować zestaw do montażu
Umieszczamy pompę w jedynym możliwym miejscu czyli tu:
Podczepiamy wszystkie wężyki, które zaznaczone są kolorami więc nie sposób się pomylić.
Tak to wygląda po podczepieniu wszystkich rurek.
Następnie montujemy spowrotem dolną osłonę. Wymaga to trochę cierpliwości ponieważ przybyła tam jedna wiązka i kable się ledwo mieszczą. Trzeba naprawdę je dobrze ułożyć, żeby weszła bez problemu. No i na koniec składamy cały fotel dokładnie w przeciwny sposób niż go rozkładaliśmy. I oto rezultat
Gotowy fotel do montażu w aucie. Wszystko działa jak powinno. Boczki fajnie ściskają tylko szkoda, że jestem taki duży i nie mogę w pełni wykorzystać ich właściwości
Ostatnio zmieniony pt paź 20, 2006 11:03 przez Maros, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY
Wow. Niezly reportaz
Jaki jest koszt kompletu częsci potrzebnych do tego przedsięwzięcia?
Jaki jest koszt kompletu częsci potrzebnych do tego przedsięwzięcia?
- Maros
- Posty: 2546
- Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
- Auto: M5F10, M3E92, M3E46
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY
Suma części to ok 2000 zł na jeden fotel
Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY
Gdyby nie to ze trzeba oddac oparcie do tapicera, to wszystko mozna zrobic w kilka godzin.
Nie dziwie sie Marosowi ze sie na to zdecydowal - pomopowane boczki to na prawde super sprawa
Nie dziwie sie Marosowi ze sie na to zdecydowal - pomopowane boczki to na prawde super sprawa
Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY
Pelen podziwu jestem...
Ciekawe, czy w M5 sie da cos takiego zalozyc i jaka by byla cena, bo ja mam ledzwie w standarcie...
Ciekawe, czy w M5 sie da cos takiego zalozyc i jaka by byla cena, bo ja mam ledzwie w standarcie...
Części do BMW M5 E39 i M3 E36/E46.
- Maros
- Posty: 2546
- Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
- Auto: M5F10, M3E92, M3E46
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY
A występowało pompowanie boczków jako dodatek? jeśli tak to napewno da się zrobić jeśli nie to już by był problem. Chociaż wszystko się da
- tom_kulturysci
- Posty: 685
- Rejestracja: pn paź 09, 2006 23:52
- Auto: E46 M3 & 335D
- Lokalizacja: Podlaskie
Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY
zajebisty szczegolowy reportaz...
Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY
Witam mam pytanie czy do E46 M3 da sie dolozyc podgrzewanie fiteli przednich bo niestety niemam a to fajna sprawa jest a jesli sie da to moze orientuje sie ktos jaki jest tego koszt ??
Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY
Pewnie ze sie da:bako_21 pisze:Witam mam pytanie czy do E46 M3 da sie dolozyc podgrzewanie fiteli przednich bo niestety niemam a to fajna sprawa jest a jesli sie da to moze orientuje sie ktos jaki jest tego koszt ??
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=117550
Zauważyłeś problem z forum? Napisz od mnie PW!
Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY
Sorry za odgrzewanie kotleta - Maros, nie masz gdzieś może obrazków jeszcze?
Dzięki.
Dzięki.
- Maros
- Posty: 2546
- Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
- Auto: M5F10, M3E92, M3E46
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY
Powinienem mieć na starym kompie, ale mam remont w domu i nie mam dostępu do tego komputera. Narazie nie pomoge.
Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY
A ja mam pytanie jak ustawienie boczków foteli niepompowanych ma się do ustawienia nienapompowanych boczków w fotelach pompowanych ? Czy w pozycji 0 to są takie same fotele ? Jak wsiadałem do auta MINIPK(ma niepompowane) to wsiadało mi się o wiele przyjemniej/łatwiej niż do mnie(mam pompowane). Czy jest np. tak, że fotele niepompowane to połowa zakresu między napompowanym a nienapompowanym fotelem pompowanym? (:D)
Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY
Czy ma ktoś zdjęcia z tego poradnika? borykam się z następującym problemem, lewy boczek mi się nie pompuje prawy natomiast tak.
Drugi z kolei to pompowane lędźwie, pompują się ale nie chce zejść powietrze, czy ktoś miał podobne uszkodzenie?
Drugi z kolei to pompowane lędźwie, pompują się ale nie chce zejść powietrze, czy ktoś miał podobne uszkodzenie?
Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY
@Maros nie byloby prosciej i taniej kupic pompowany fotel, przelozyc u tapicera swoja skore na ten pompowany i byloby cacy
@Sanczo jesli powietrze nie uchodzi z poduszki, zakladam ze elektronika/sterownik sie poddal(ten wmontowany w fotel, w oparciu). Podepnij inny jesli masz mozliwosc to bedzie wiadomo.
@Sanczo jesli powietrze nie uchodzi z poduszki, zakladam ze elektronika/sterownik sie poddal(ten wmontowany w fotel, w oparciu). Podepnij inny jesli masz mozliwosc to bedzie wiadomo.
BCC Interior - Tapicer Samochodowy