Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY

2000-2006 | silnik: S54
Awatar użytkownika
Maros
Posty: 2546
Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
Auto: M5F10, M3E92, M3E46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY

Post autor: Maros » pt paź 20, 2006 01:43

Od kiedy zakupiłem moje auto brakowało mi w nim jednej rzeczy – pompowania boczków i regulacji lędźwiowej. W końcu po długich przeprawach udało mi się to zrobić. Jakiś miesiąc temu zamówiłem części które do tego były potrzebne (wiem które, bo facet na amerykańskim forum zrobił to jako pierwszy) ale zabrałem się za przerabianie fotela dopiero w ostatni piątek. W tym miejscu chciałbym podziękować Mateuszowi za pomoc w rozbieraniu fotela :smile:

To części które są potrzebne do tej przeróbki:

52107902022 Część do pompowania lędźwiowa
52102695398 prawy boczek do pompowania
52102695397 lewy boczek do pompowania
52107902273 pompa
52107902275 przycisk regulacji lędźwiowej
52102695395 przycisk pompowania boczków
52108240495 zestaw części do mocowania tylniej części oparcia
52107902279 listwa w której znajdują się wszystkie przyciski
52107901999 Pianka oparcia

A to ich zdjęcie:

Obrazek

Pianka oparcia fotela dlatego potrzebna jest nowa ponieważ w standartowej piance nie ma miejsca na poduszki do pompowania boczków.

Wystartowałem od odkręcenia fotela. Ponieważ wiedziałem, ze cała przeróbka nie potrwa krócej niż kilka dni a chciałem jeździć przez ten czas autem postanowiłem na miejsce kierowcy przełożyć fotel pasażera. Nawet o dziwo idealnie się wpasował, regulacja działała tak jak trzeba, ale jak już wszystko było poprzykręcane i gotowe do użycia okazało się, że fotel pasażera jest inaczej wyprofilowany i drzwi nie miały szansy się zamknąć… :lol: po paru kurwach przypomniałem sobie, że matka wyjechała i będę mógł używać przez kilka dni jej auta :mrgreen: Drugim problemem, który pojawił się na samym początku była moja głupota :wink: a mianowicie nie przyłożyłem się do przykręcania jednej ze śrub i zpiłowałem nieco gwint… pomyśałem sobie „ trudno później się tym zajme” i wzieliśmy się z Mateuszem do rozbierania fotela :smile:

A więc po kolei:

Obrazek

Odcinamy główki dwóch pipków i ciągniemy w dół tylnią część oparcia. Powinna zejść łatwo. Tutaj zaznacze, że „zestaw części do mocowania tylniej części oparcia 52108240495” zawiera m.in. te dwa pipki, które są później potrzebne przy składaniu fotela. Reszta części z zestawu jest zbędnam, ale nie ma co się bać, całość kosztuje 10 zł. Teraz pojawia nam się to:

Obrazek

Odczepiamy nr 1,2,3,4 i zabieramy się za zdejmowanie tej części do podnoszenia siedzenia.
Najpierw naciskamy w dwóch miejscach od dołu i od góry i wyciągamy uchwyt (5).

Obrazek

Następnie odkręcamy trudno dostępną śrubkę (torx) w dolnej części tego plastiku

Obrazek

Żeby się do niej dostać trzeba dość mocno odchylić skórę. Potem trzeba się trochę pogimnastykować z odczepieniem ostatecznie tego plastiku. Ma on tam jeszcze kilka zaczepek i trzeba delikatnie nim poruszać aż wyskoczy.

Tak wygląda cały ten plastik z którym mieliśmy trochę problemów.
Obrazek

Teraz chyba najtrudniejsza część a przynajmniej mi i mojemu szczęśliwemu pomagierowi
(oto jego zdjęcie :razz:
Obrazek
zajęła najwięcej czasu, a mianowicie wyjęcie plastikowych rurek w które wchodzi zagłówek. Przy jednej rurce trzeba włożyć od góry cienki śrubokręt albo jak to było w naszym przypadku wieszak i odchylić zaczep jednocześnie wyciskając ją do góry. Przy drugim to samo tylko dodatkowo trzeba od dołu ścisnąć tą rurkę w inny miejscu i odchylić drugi zaczep.

Tak to wyglądają owe rurki.
Obrazek

Po tym zabiegu pianka z przyczepioną do niej skóra powinna zejść bez problemu. Pamiętać trzeba o odłączeniu ogrzewania.
Tak to wygląda po zdjęciu z fotela.

Obrazek

Następną rzeczą jaką trzeba zrobić jest oddanie dwóch pianek do tapicera i nakazanie mu przełożenia skóry ze wszystkimi gratami na piankę docelową. Skóra jest przyczepiona na okrągłe zaczepy i nie było mowy o zrobieniu tego samemu. Gościowi zajęło przełożenie skóry kilka godzin chociaż faktycznie trwało to 2,5 dnia bo był zawalony robotą. Koszt takiej operacji to 70 zł.

Następnie zabieramy się za przyczepianie wszystkiego na swoje miejsce. Poduszki do pompowania boczne i lędźwiowa mogą być tylko w jednym oczywistym miejscu także nie będę tego tłumaczył.

Następna rzecz to zdjęcie osłony w dolnej części fotela. O tego:

Obrazek

Odkręcamy jedną śrubkę w tylniej części (1). Odczepiamy dwa zatrzaski od dołu (2,3) i to samo 2 zatrzaski od góry(4,5)0. Trzeba włożyć rękę do środka tego plastiku i trochę pogmerać. Potem ciągniemy do siebie za przednią część (6) i powinno wszystko ładnie zejść. Jedynym problemem w tym wypadku jest to, że cały ten plastik dość mocno przylega do fotela i trzeba zrobić wszystkie te czynności w miarę jednocześnie bo zatrzaski te lubią spowrotem zaskakiwać.

Tutaj zaznaczę, że część 52107902279 „listwa w której znajdują się wszystkie przyciski” ma zaślepiony otwór na przycisk do regulacji lędźwiowej i trzeba ten otwór wyciąć. Nie jest to trudne.
Podczepiamy wszystkie przyciski - regulacji lędźwiowej wchodzi od tyłu, pompowania boczków od przodu.

Zakładamy piankę na fotel, tylko trzeba uważać, żeby nie zagiąć poduszek boczków. Mi się to zdarzyło i kapnąłem się dopiero po złożeniu fotela i zamontowaniu go w aucie. Musiałem drugi raz zdejmować tylnią część fotela i drugi raz kupować zestaw do montażu :neutral:

Umieszczamy pompę w jedynym możliwym miejscu czyli tu:

Obrazek

Podczepiamy wszystkie wężyki, które zaznaczone są kolorami więc nie sposób się pomylić.
Obrazek
Tak to wygląda po podczepieniu wszystkich rurek.

Następnie montujemy spowrotem dolną osłonę. Wymaga to trochę cierpliwości ponieważ przybyła tam jedna wiązka i kable się ledwo mieszczą. Trzeba naprawdę je dobrze ułożyć, żeby weszła bez problemu. No i na koniec składamy cały fotel dokładnie w przeciwny sposób niż go rozkładaliśmy. I oto rezultat

Obrazek

Gotowy fotel do montażu w aucie. Wszystko działa jak powinno. Boczki fajnie ściskają tylko szkoda, że jestem taki duży i nie mogę w pełni wykorzystać ich właściwości :wink:
Ostatnio zmieniony pt paź 20, 2006 11:03 przez Maros, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Pablo
Posty: 507
Rejestracja: pn paź 16, 2006 11:03
Lokalizacja: Wwa
Kontakt:

Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY

Post autor: Pablo » pt paź 20, 2006 10:31

Wow. Niezly reportaz :wink:

Jaki jest koszt kompletu częsci potrzebnych do tego przedsięwzięcia?

Awatar użytkownika
Maros
Posty: 2546
Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
Auto: M5F10, M3E92, M3E46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY

Post autor: Maros » pt paź 20, 2006 10:47

Suma części to ok 2000 zł na jeden fotel

mateush
Site Admin
Posty: 1246
Rejestracja: pt paź 06, 2006 18:53
Auto: 997TT
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY

Post autor: mateush » sob paź 21, 2006 00:14

Gdyby nie to ze trzeba oddac oparcie do tapicera, to wszystko mozna zrobic w kilka godzin.

Nie dziwie sie Marosowi ze sie na to zdecydowal - pomopowane boczki to na prawde super sprawa :smile:

Awatar użytkownika
Bombel
Posty: 2367
Rejestracja: wt paź 10, 2006 00:58
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY

Post autor: Bombel » ndz paź 22, 2006 23:14

Pelen podziwu jestem...
Ciekawe, czy w M5 sie da cos takiego zalozyc i jaka by byla cena, bo ja mam ledzwie w standarcie...
Części do BMW M5 E39 i M3 E36/E46.

Awatar użytkownika
Maros
Posty: 2546
Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
Auto: M5F10, M3E92, M3E46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY

Post autor: Maros » ndz paź 22, 2006 23:57

A występowało pompowanie boczków jako dodatek? jeśli tak to napewno da się zrobić jeśli nie to już by był problem. Chociaż wszystko się da :wink:

Awatar użytkownika
tom_kulturysci
Posty: 685
Rejestracja: pn paź 09, 2006 23:52
Auto: E46 M3 & 335D
Lokalizacja: Podlaskie

Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY

Post autor: tom_kulturysci » pn paź 23, 2006 15:03

zajebisty szczegolowy reportaz... :mrgreen:

bako_21
Posty: 206
Rejestracja: czw wrz 06, 2007 13:35
Lokalizacja: Katowice

Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY

Post autor: bako_21 » wt wrz 11, 2007 18:51

Witam mam pytanie czy do E46 M3 da sie dolozyc podgrzewanie fiteli przednich bo niestety niemam a to fajna sprawa jest a jesli sie da to moze orientuje sie ktos jaki jest tego koszt ??

mateush
Site Admin
Posty: 1246
Rejestracja: pt paź 06, 2006 18:53
Auto: 997TT
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY

Post autor: mateush » wt wrz 11, 2007 19:50

bako_21 pisze:Witam mam pytanie czy do E46 M3 da sie dolozyc podgrzewanie fiteli przednich bo niestety niemam a to fajna sprawa jest a jesli sie da to moze orientuje sie ktos jaki jest tego koszt ??
Pewnie ze sie da:
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=117550
Zauważyłeś problem z forum? Napisz od mnie PW!

Awatar użytkownika
Lassie
Posty: 476
Rejestracja: pn gru 27, 2010 14:04
Auto: Świniolot M3
Lokalizacja: Pomorskie

Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY

Post autor: Lassie » śr lis 07, 2012 14:44

Sorry za odgrzewanie kotleta - Maros, nie masz gdzieś może obrazków jeszcze?

Dzięki.

Awatar użytkownika
Maros
Posty: 2546
Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
Auto: M5F10, M3E92, M3E46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY

Post autor: Maros » śr lis 07, 2012 15:49

Powinienem mieć na starym kompie, ale mam remont w domu i nie mam dostępu do tego komputera. Narazie nie pomoge.

m!xeR
Posty: 254
Rejestracja: wt paź 18, 2011 18:18
Auto: scirocco r
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY

Post autor: m!xeR » śr lis 07, 2012 16:25

A ja mam pytanie jak ustawienie boczków foteli niepompowanych ma się do ustawienia nienapompowanych boczków w fotelach pompowanych ? Czy w pozycji 0 to są takie same fotele ? Jak wsiadałem do auta MINIPK(ma niepompowane) to wsiadało mi się o wiele przyjemniej/łatwiej niż do mnie(mam pompowane). Czy jest np. tak, że fotele niepompowane to połowa zakresu między napompowanym a nienapompowanym fotelem pompowanym? (:D)

Sanczo
Posty: 1
Rejestracja: pt wrz 09, 2016 20:01
Auto: e46coupe

Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY

Post autor: Sanczo » pt wrz 09, 2016 20:06

Czy ma ktoś zdjęcia z tego poradnika? borykam się z następującym problemem, lewy boczek mi się nie pompuje prawy natomiast tak.
Drugi z kolei to pompowane lędźwie, pompują się ale nie chce zejść powietrze, czy ktoś miał podobne uszkodzenie?

Awatar użytkownika
Sly
Posty: 24
Rejestracja: czw lis 27, 2014 21:32
Auto: M3 3.2 Cabrio
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Pompowanie boczków i regulacja lędźwiowa - DIY

Post autor: Sly » ndz paź 23, 2016 18:54

@Maros nie byloby prosciej i taniej kupic pompowany fotel, przelozyc u tapicera swoja skore na ten pompowany i byloby cacy :grin:

@Sanczo jesli powietrze nie uchodzi z poduszki, zakladam ze elektronika/sterownik sie poddal(ten wmontowany w fotel, w oparciu). Podepnij inny jesli masz mozliwosc to bedzie wiadomo. :P
BCC Interior - Tapicer Samochodowy

ODPOWIEDZ