Układ chłodzenia
Układ chłodzenia
Ostatnio mam problem z układem chłodzenia. Podczas jazdy torowej przegrzewa mi się płyn chłodniczy. Zauważyłem że nawet jeżeli temperatura jest sporo za duża to wisko można zatrzymać palcem, a więc się nie spina. Ale było wymieniane 2 razy więc to nie w nim tkwi problem. Termostat podobno jest dobry. Ostatnio zapalił mi się też 2 razy check engine, ale jak się wyłączyło silnik na 15 min. to gasł (jutro będzie podpięty pod kompa, więc będę wiedział więcej). Dzisiaj w nocy natomiast temperatura płynu naglę trochę spadła. Pomyślałem że to może czujnik temp. jest walnięty, ale temp oleju też spadła (normalnie jest na prawie przy 100, a teraz była mniej więcej na środku między pierwszą kropką a 100).
W serwisie drapią się po głowie i nie mają pomysłu co może być nie tak, dlatego zakładam ten temat na wypadek gdyby ktoś się z tym kiedyś zetknął, albo wpadł na pomysł co może być nie tak. Z góry dziękuję za pomoc.
W serwisie drapią się po głowie i nie mają pomysłu co może być nie tak, dlatego zakładam ten temat na wypadek gdyby ktoś się z tym kiedyś zetknął, albo wpadł na pomysł co może być nie tak. Z góry dziękuję za pomoc.
- Maros
- Posty: 2546
- Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
- Auto: M5F10, M3E92, M3E46
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Układ chłodzenia
Dużo seryjnych emek się grzeje, a dlaczego to jeszcze chyba nie wie nikt. Matush, Idzik (chyba), i kilku innych ale nie pamiętam kto jescze ma z tym problem. Nie wiadomo dlaczego jedne tak mają a drugie nie.
Moje auto jest troche w innej sytuacji, bo produkuje trochę więcej ciepła niż seria, ale działo się to tak:
Zauważyłem, że auto mi się grzeje dopiero po założeniu kompresora. Wcześniej wszystko było ok (tak mi się przynajmniej wydaje). Wymieniłem temostat i wisko które też się nie załączało. Nic to nie dało. Poprosiłem więc Pabla o pomoc u którego było wszystko ok i zamieniliśmy na chwile wisko i pompe wody. Efekt taki, że u mnie wisko się raz załączało raz było tak jak wcześniej. Założyłem więc bardziej wydajną chłodnice wody i wywaliłem wisko na rzecz dwóch wiatraków elektrycznych. Dało to tyle, że auto grzało się trochę mniej. Potem dałem na jakiś czas spokój i ostatnio dopiero znowu się tym zająłem. Wywaliłem termostat i wspawana została w kolanko rozdzielające obiegi aluminiowa blaszka która na stałe otworzyła duży obieg. Wywalony termostat = większy przepływ w wody w tym kolanku więc miałem na dizeje, że to rozwiąże problem jednak tak się nie stało. Będę nadal z tym walczyć i zobaczymy co wyjdzie. Następny krok to druga chłodnica wody a jeszcze następny druga pompa wody.
P.s. to że Ci temp spadła toche poniżej pionu w nocy kiedy jest chłodniej to normalna sprawa. Olej tak samo.
Moje auto jest troche w innej sytuacji, bo produkuje trochę więcej ciepła niż seria, ale działo się to tak:
Zauważyłem, że auto mi się grzeje dopiero po założeniu kompresora. Wcześniej wszystko było ok (tak mi się przynajmniej wydaje). Wymieniłem temostat i wisko które też się nie załączało. Nic to nie dało. Poprosiłem więc Pabla o pomoc u którego było wszystko ok i zamieniliśmy na chwile wisko i pompe wody. Efekt taki, że u mnie wisko się raz załączało raz było tak jak wcześniej. Założyłem więc bardziej wydajną chłodnice wody i wywaliłem wisko na rzecz dwóch wiatraków elektrycznych. Dało to tyle, że auto grzało się trochę mniej. Potem dałem na jakiś czas spokój i ostatnio dopiero znowu się tym zająłem. Wywaliłem termostat i wspawana została w kolanko rozdzielające obiegi aluminiowa blaszka która na stałe otworzyła duży obieg. Wywalony termostat = większy przepływ w wody w tym kolanku więc miałem na dizeje, że to rozwiąże problem jednak tak się nie stało. Będę nadal z tym walczyć i zobaczymy co wyjdzie. Następny krok to druga chłodnica wody a jeszcze następny druga pompa wody.
P.s. to że Ci temp spadła toche poniżej pionu w nocy kiedy jest chłodniej to normalna sprawa. Olej tak samo.
Re: Układ chłodzenia
A jak dużo ma problem przejechania 3 min. próby z włączonym ogrzewaniem na maxa i otwartych oknach?MaRoS pisze:Dużo seryjnych emek się grzeje

To że na chwilę spadła też uznałbym za normalne, ale że nie wróciła do poziomu przy monotonnej jeździe już chyba nie jest za normalne. Wówczas w zimę byłyby pewnie spore problemy z dogrzaniem samochodu.MaRoS pisze:to że Ci temp spadła toche poniżej pionu w nocy kiedy jest chłodniej to normalna sprawa
Dzisiaj odstawiając samochód do serwisu jechałem spokojnie, a mimo wszystko temp. skakała między 80 a 90 stopni (2 dni wcześniej stała na 89 z odchyleniami o 1 stopień), więc problem najwyraźniej leży gdzieś w sterowaniu. W serwisie mają jeszcze 2 pomysły więc będą sprawdzać. Jak coś pomoże to napiszę.
Re: Układ chłodzenia
Ale temp. między 80 a 90 stopni to całkem normalna temeperatura, samochód nie będzie miał non-stop takiej samej temeratury.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2
było M5 E39x2, M5 E60x2
Re: Układ chłodzenia
No chyba, że ktoś chce sprawdzić na własnej skórze/silniku, jak działa termostat wyścigowy z grupy N. Ma temperaturę 55 stopni a nie 80 tak jak seryjny.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2
było M5 E39x2, M5 E60x2
Re: Układ chłodzenia
Marcin_Os, nie kłócę się, ale mi zawsze czy w zimę, czy w lato, i na drodze, i na torze temp. stała pionowo. Tak mi się przynajmniej wydaje.
Re: Układ chłodzenia
Nikt tu się nie kłóci, ewentualnie ty.kostek_ja pisze:Marcin_Os, nie kłócę się,
"Pionowość" wskazówki jest bardzo ale to bardzo ogólna. Tolerancja ruchu to kilkadziesiąt stopni. Nie wiem jak jest dokładnie w M3 E46, w przypadku 320d E46 wskazówka jest w pionie od 75C do 115C więc różnica to 40C. Jak jest 74C wkazówka wyraźnie opada , jak jest 116C wyraźnie podnosi się.kostek_ja pisze: ale mi zawsze czy w zimę, czy w lato, i na drodze, i na torze temp. stała pionowo. Tak mi się przynajmniej wydaje.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2
było M5 E39x2, M5 E60x2
- Maros
- Posty: 2546
- Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
- Auto: M5F10, M3E92, M3E46
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Układ chłodzenia
W M3 przy pionowo stoi od 82 albo 83 do 94 zdaje się. Potem się wyraźnie odchyla.
Os_ termostat 55 nic nie da w tym wypadku...
Mi nie dało nawet wywalenie termostatu, kóry btw zajmuje sporą część powierzchni tego kolanka.
Os_ termostat 55 nic nie da w tym wypadku...
Mi nie dało nawet wywalenie termostatu, kóry btw zajmuje sporą część powierzchni tego kolanka.
To też normalne imo. Zwłaszcza jak są zimne noce, a wczoraj taka była.Kostek_ja pisze:To że na chwilę spadła też uznałbym za normalne, ale że nie wróciła do poziomu przy monotonnej jeździe już chyba nie jest za normalne. Wówczas w zimę byłyby pewnie spore problemy z dogrzaniem samochodu.
- Venom
- Moderator
- Posty: 3181
- Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
- Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
- Lokalizacja: Cieszyn
- Kontakt:
Re: Układ chłodzenia
Zgodze sie. Z tego co opisuje Kostek to problem wystepuje juz przy otwartym termostacie wiec moment jego otwarcia raczej nie gra roli...MaRoS pisze:Os_ termostat 55 nic nie da w tym wypadku...
Re: Układ chłodzenia
U mnie była lekko odchylona nawet przy 84, ale to raczej nie istotne.MaRoS pisze:W M3 przy pionowo stoi od 82 albo 83 do 94 zdaje się.
Check engine zapalał się z powodu błędu jakieś dodatkowej elektrycznej pompy wody.
Szczerze nie bardzo rozumiem jak to może wpływać na załączanie się wiskozy, ale chyba w obecnej sytuacji warto to sprawdzić.
Re: Układ chłodzenia
Tylko nie rozumiem jednego.
Czemu seryjny samochód się grzeje? Zakładając oczywiście, że pompa wody, chłodnica, visco, przwody, termostat i wszystkie inne elementy są sprawne. Jaki jest powód?
P.S.
Maros, a jakby tak spróbować pojeździć twoim autem bez maski, oczywiście po torze, co ty na to? ciekawe jaka by była różnica.
Czemu seryjny samochód się grzeje? Zakładając oczywiście, że pompa wody, chłodnica, visco, przwody, termostat i wszystkie inne elementy są sprawne. Jaki jest powód?
P.S.
Maros, a jakby tak spróbować pojeździć twoim autem bez maski, oczywiście po torze, co ty na to? ciekawe jaka by była różnica.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2
było M5 E39x2, M5 E60x2
Re: Układ chłodzenia
Generalnie tutaj zagadką jest dlaczego wszystkie sprawne elementy ze sobą nie współpracują. Niby wszystko jest sprawne, a visco się nie załącza nawet jak płyn jest za gorący.Czemu seryjny samochód się grzeje? Zakładając oczywiście, że pompa wody, chłodnica, visco, przwody, termostat i wszystkie inne elementy są sprawne. Jaki jest powód?
Re: Układ chłodzenia
Wymyśliłem sobie taką teorię, nie wiem czy dobrze myślę i nie wierzę w to, że konstruktorzy z BMW AG by na to nie wpadli, no ale napiszę, powiedzcie co myślicie.kostek_ja pisze:Generalnie tutaj zagadką jest dlaczego wszystkie sprawne elementy ze sobą nie współpracują. Niby wszystko jest sprawne, a visco się nie załącza nawet jak płyn jest za gorący.Czemu seryjny samochód się grzeje? Zakładając oczywiście, że pompa wody, chłodnica, visco, przwody, termostat i wszystkie inne elementy są sprawne. Jaki jest powód?
Visco ma w sobie żel/olej, jak silnik jest gorący i oddaje dużo ciepła, żel przy pewnej temperaturze "gęstnieje" i się usztywnia powodując włączenie wiatraka. Jadąc samochodem szybko, np. po torze mamy cały czas nawiew na silnik, gorące powietrze nie dochodzi do visco i się nie włącza. Dzięki temu silnik się przegrzewa.
Oczywiscie to nie tłumaczy przegrzewania w aucie Marosa, z tego co pamiętam, na początku po założeniu komporesora była seryjna chłodnica i visco.
Czy ktoś dzieś czytał ot ym na zagranicznych forach?
Ostatnio zmieniony wt sie 11, 2009 19:04 przez Marcin_Os, łącznie zmieniany 1 raz.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2
było M5 E39x2, M5 E60x2
- Venom
- Moderator
- Posty: 3181
- Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
- Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
- Lokalizacja: Cieszyn
- Kontakt:
Re: Układ chłodzenia
A gdzie to Visco jest w Waszych silnikach? W moim wiatrak jest za chlodnica - patrzac od przodu - wiec cieplo oddane do powietrza z chlodnicy oplywa visco - i mysle ze nawet jak auto szybko jedzie to Visco bedzie sie odpowiednio nagrzewalo. U was wiatraki sa przed chlodnica?Marcin_Os pisze:Wymyśliłem sobie taką teorię, nie wiem czy dobrze myślę i nie wierzę w to, że konstruktorzy z BMW AG by na to nie wpadli, no ale napiszę, powiedzcie co myślicie.kostek_ja pisze:Generalnie tutaj zagadką jest dlaczego wszystkie sprawne elementy ze sobą nie współpracują. Niby wszystko jest sprawne, a visco się nie załącza nawet jak płyn jest za gorący.Czemu seryjny samochód się grzeje? Zakładając oczywiście, że pompa wody, chłodnica, visco, przwody, termostat i wszystkie inne elementy są sprawne. Jaki jest powód?
Visco ma w sobie żel/olej, jak silnik jest gorący i oddaje dużo ciepła, żel przy pewnej temperaturze "gęstnieje" i się usztywnia powodując włączenie wiatraka. Jadąc samochodem szybko, np. po torze mamy cały czas nawiew na silnik, gorące powietrze nie dochodzi do visco i się nie włącza. Dzięki temu silnik się przegrzewa.
Oczywiscie to nie tłumaczy przegrzewania w aucie Marosa, z tego co pamiętam, na początku po założeniu komporesora była seryjna chłodnica i visco.
Re: Układ chłodzenia
Visco jest za chłodnicą.Venom pisze:U was wiatraki sa przed chlodnica?