Update 28.09.2012
Do rejestracji na zółte tablice potrzebne mi były następujące dokumenty (pojazd sprowadzony):
- umowa kupna-sprzedaży wraz z tłumaczeniem,
- opinia rzeczoznawcy motoryzacyjnego wraz ze wskazaniem cech mojego pojazdu, które umożliwiają jego rejestracje na żółte tablice. Trzeba pamiętać, że moje M5 nie ma 25 lat, a więc rzeczoznawca musiał się troszkę napocić w tej opinii,
- karty ewidencyjne zabytku ruchomego (tzw. białe karty) - również sporządzone przez rzeczoznawcę, ale można to zrobić samemu,
- zaświadczenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług VAT-25,
- dokument z UC potwierdzający opłatę akcyzy (gdyby moje M5 miało 30 lat to nie musiałbym płacić akcyzy),
- wpis do ewidencji zabytków - wykonywany przez konserwatora na podstawe opinii rzeczoznawcy,
- badanie techniczne.
Wszystko wydaję się bardzo proste i generalnie takie jest, ale w moim przypadku dużo czasu straciłem na oczekiwanie:
- na decyzję konserwatora - czy w ogóle mój pojazd będzie mógł być zakwalifikowany jako zabytkowy,
- na sporządzenie opinii oraz białych kart,
- na potyczki z Urzędem Celnym w sprawie akcyzy.
Ponadto sam nie miałem zawsze czasu aby to pchać do przodu.
Więcej szczegółów w sprawie samej procedury rejestracji możecie znaleźć tutaj
http://weteranszos.pl/zolte-tablice. Nie wszystko jest tam do końca prawdziwe, ale można na tym bazować.
Ja miałem szczęście poniewąż całą sprawę prowadził mi bardzo uznany w okolicy rzeczoznawca i dzięki niemu nie miałem zbyt wielu problemów u konserwatora. Pojazd dostał zółte tablice na podstawie następujących cech:
- samochód w 100% kompletny w zakresie zespołów i wyposażenia,
- stopień oryginalności zespołów oraz wyposażenia przekraczający 95%,
- w pojeździe nie stwierdzono przeróbek wynikających z dostosowania do istniejących przepisów drogowych,
- brak zmian stylistyki i wyposażenia,
- na podstawie klasyfikacji poszczególnych podzespołów ustalono klasę pojazdu na 4,
- egzemplarz wyprodukowany 18 lat temu, ponad 15 lat od zakończenia produkcji modelu, nie spełnia on kryteriu chronologicznego jednak został wyprodukowany w niewielkiej liczbie egzemplarzy (404 sztuki), bardzo niska liczba takich samochodów w Polsce,
- pojazd posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne,
- egzemplarz przedstawia wartości kolekcjonerskie,
- pojazd dokumentuje rozwój techniki oraz historię motoryzacji,
- pojazd nie jest użytkowany z jego pierwotnym przeznaczeniem, a jedynie do celów własnych, udział w pokazach, zlotach.
Jakby kogoś interesowały jakieś szczegóły to proszę pytać.