wymiana oleju w M3 e36
- Foinix
- Posty: 181
- Rejestracja: pn mar 21, 2011 19:36
- Auto: E36 M3 3.2
- Lokalizacja: Osby, Sverige
- Kontakt:
Re: wymiana oleju w M3 e36
Dziękuję ww, widać sam trochę namieszałem z pierwszą cyfrą... nie wiem dlaczego myślałem że oznacza ona gęstość, a nie lepkość na zimno... moja wina, przyznaję
ale do sedna... czy silniki S50 napewno są przysatosowane do pracy z olejem 10W60 ? nawet przy ostrym użytkowaniu ?
poniżej cytat ze strony http://antymoto.com/lepkosc-oleju-silnikowego/" onclick="window.open(this.href);return false; (wprawdzie wpis sponsorowany przez Castrola, ale nie powinno mieć to znaczenia)
"I teraz pytanie, jeśli nie najważniejsze to bardzo ważne. Czy duża lepkość jest zawsze potrzebna? Otóż nie. Musi być dobrana do konstrukcji silnika. Żeby to zrozumieć możemy użyć następującego porównania. Weźmy samolot i łódź podwodną. Obydwie maszyny poruszają się w płynach, bo z punktu widzenia nauki rozpatrujemy ich ruch w ramach aerodynamiki płynów. Wyobraźmy sobie, że chcemy żeby łódź podwodna latała, a samolot pływał pod wodą. Nie da się, bo ich konstrukcja jest dostosowana do lepkości ośrodków, w których się poruszają. Podobnie jest z silnikami.
Te starszej daty i niektóre nowe przeznaczone do pracy w ekstremalnych warunkach, na przykład BMW serii M wymagają dużej lepkości. Olej Castrol EDGE Titanium FST™ 10W60 przeznaczony do silników MPower i Aston Martin, ma lepkość kinematyczną w 100 st.C wynoszącą 22,7 mm2/s, a olej Castrol EDGE Titanium FST™ 5W40 charakteryzuje się lepkością kinematyczną w 100 st.C wynoszącą 13 mm2/s. Różnica kolosalna, ale czy to znaczy, że jeśli jesteśmy posiadaczami Audi A4 2.0 TFSI to olej o wyższej lepkości będzie lepszy? Nie. Olej musi być dostosowany do konstrukcji silnika. Jaki z tego wniosek? Po raz kolejny wychodzi na to, że najlepiej nie kombinować i wlewać olej zalecany przez producenta. A teorie spiskowe? Zostawmy je tym, którzy je lubią."
ale do sedna... czy silniki S50 napewno są przysatosowane do pracy z olejem 10W60 ? nawet przy ostrym użytkowaniu ?
poniżej cytat ze strony http://antymoto.com/lepkosc-oleju-silnikowego/" onclick="window.open(this.href);return false; (wprawdzie wpis sponsorowany przez Castrola, ale nie powinno mieć to znaczenia)
"I teraz pytanie, jeśli nie najważniejsze to bardzo ważne. Czy duża lepkość jest zawsze potrzebna? Otóż nie. Musi być dobrana do konstrukcji silnika. Żeby to zrozumieć możemy użyć następującego porównania. Weźmy samolot i łódź podwodną. Obydwie maszyny poruszają się w płynach, bo z punktu widzenia nauki rozpatrujemy ich ruch w ramach aerodynamiki płynów. Wyobraźmy sobie, że chcemy żeby łódź podwodna latała, a samolot pływał pod wodą. Nie da się, bo ich konstrukcja jest dostosowana do lepkości ośrodków, w których się poruszają. Podobnie jest z silnikami.
Te starszej daty i niektóre nowe przeznaczone do pracy w ekstremalnych warunkach, na przykład BMW serii M wymagają dużej lepkości. Olej Castrol EDGE Titanium FST™ 10W60 przeznaczony do silników MPower i Aston Martin, ma lepkość kinematyczną w 100 st.C wynoszącą 22,7 mm2/s, a olej Castrol EDGE Titanium FST™ 5W40 charakteryzuje się lepkością kinematyczną w 100 st.C wynoszącą 13 mm2/s. Różnica kolosalna, ale czy to znaczy, że jeśli jesteśmy posiadaczami Audi A4 2.0 TFSI to olej o wyższej lepkości będzie lepszy? Nie. Olej musi być dostosowany do konstrukcji silnika. Jaki z tego wniosek? Po raz kolejny wychodzi na to, że najlepiej nie kombinować i wlewać olej zalecany przez producenta. A teorie spiskowe? Zostawmy je tym, którzy je lubią."
“Nie znam stylu jazdy który nie jest ryzykowny. Każdy z nas musi się poprawiać. Każdy kierowca ma swój limit, mój limit jest troszkę dalej niż innych”
ś.p. Ayrton Senna da Silva
ś.p. Ayrton Senna da Silva
Re: wymiana oleju w M3 e36
CASTROL to gówno ile można wam to tłumaczyć?
- Oleg
- Moderator
- Posty: 915
- Rejestracja: pn lut 08, 2010 12:11
- Auto: 1M E82, M3 E36, M3 E92, 996TT
- Lokalizacja: Katowice
Re: wymiana oleju w M3 e36
Foinix pisze:(wprawdzie wpis sponsorowany przez Castrola, ale nie powinno mieć to znaczenia)
Czytanie ze zrozumieniem się kłania.chudini3 pisze:CASTROL to gówno ile można wam to tłumaczyć?
OLEJE MILLERS OILS / ORYGINALNE CZĘŚCI BMW
BBS / SUPERSPRINT
HRE / EISENMANN
RABATY DLA FORUM
KONTAKT --> PW
Re: wymiana oleju w M3 e36
Albo brak czasu na czytanie całego postu ;-)
- Oleg
- Moderator
- Posty: 915
- Rejestracja: pn lut 08, 2010 12:11
- Auto: 1M E82, M3 E36, M3 E92, 996TT
- Lokalizacja: Katowice
Re: wymiana oleju w M3 e36
To wtedy lepiej nic nie pisać
OLEJE MILLERS OILS / ORYGINALNE CZĘŚCI BMW
BBS / SUPERSPRINT
HRE / EISENMANN
RABATY DLA FORUM
KONTAKT --> PW
- Foinix
- Posty: 181
- Rejestracja: pn mar 21, 2011 19:36
- Auto: E36 M3 3.2
- Lokalizacja: Osby, Sverige
- Kontakt:
Re: wymiana oleju w M3 e36
No to tak...
Trzeba by ten temat jakoś zakończyć. Wczoraj sporo rozmawiałem prywatnie z ww na temat olejów... Resumując...
- Silniki S50 i S54 są tak mocno zbliżone konstrukcyjnie, że powinny jeździć na tym samym oleju.
- Vanos w silnikach S50 jest inny i występowało prawdopodobieństwo, że zbyt duża lepkość ma na niego zły wpływ. To nie musi być wcale prawdą. Prawdą może być że Castrol o słabej jakości zabijał vanosy w S50, a oleje lepszych marek jak Millers, Fuchs, Motul czy Valvoline nie muszą mieć wcale negatywnego wpływu na vanos, nawet przy lepkościach 10W60.
- Silniki S50 i S54 posiadają dokładnie ten sam filtr oleju, który jest przystosowany do przepuszczania oleju o lepkościach 10W60, co jest kolejnym dowodem na to że S50 może pracować na olejach 10W60.
Pozostała tylko jedna nie rozwiązana sprawa...
- Katalogi wszystkich producentów olejów podają, że rekomendowany olej do S50 to 5W30, 5W40 lub 10W40, natomiast dopiero od S54 rekomendują 10W60. Wynika to prawdopodonie z faktu że w latach 90-tych, kiedy powstał silnik S50 nie było na rynku olejów 10W60, a później po wprowadzeniu nowego oleju na rynek producenci olejów nie zaktualizowali swojej bazy katalogów. Pytanie tylko dlaczego ? Tymbardziej że wcześniej wspomniany filtr oleju jest taki sam w S50/S54 i jest dostosowany do lepkości 10W60. Stworzyli wcześniej filtr do współpracy z olejem który jeszcze nie istniał ???
Ja w tym miejscu się poddaję... Nie będę dalej drążył i zaleje ponownie 10W60 lub ewentualnie 5W50 (ze względu na chłodniejszy klimat tu gdzie mieszkam)
Trzeba by ten temat jakoś zakończyć. Wczoraj sporo rozmawiałem prywatnie z ww na temat olejów... Resumując...
- Silniki S50 i S54 są tak mocno zbliżone konstrukcyjnie, że powinny jeździć na tym samym oleju.
- Vanos w silnikach S50 jest inny i występowało prawdopodobieństwo, że zbyt duża lepkość ma na niego zły wpływ. To nie musi być wcale prawdą. Prawdą może być że Castrol o słabej jakości zabijał vanosy w S50, a oleje lepszych marek jak Millers, Fuchs, Motul czy Valvoline nie muszą mieć wcale negatywnego wpływu na vanos, nawet przy lepkościach 10W60.
- Silniki S50 i S54 posiadają dokładnie ten sam filtr oleju, który jest przystosowany do przepuszczania oleju o lepkościach 10W60, co jest kolejnym dowodem na to że S50 może pracować na olejach 10W60.
Pozostała tylko jedna nie rozwiązana sprawa...
- Katalogi wszystkich producentów olejów podają, że rekomendowany olej do S50 to 5W30, 5W40 lub 10W40, natomiast dopiero od S54 rekomendują 10W60. Wynika to prawdopodonie z faktu że w latach 90-tych, kiedy powstał silnik S50 nie było na rynku olejów 10W60, a później po wprowadzeniu nowego oleju na rynek producenci olejów nie zaktualizowali swojej bazy katalogów. Pytanie tylko dlaczego ? Tymbardziej że wcześniej wspomniany filtr oleju jest taki sam w S50/S54 i jest dostosowany do lepkości 10W60. Stworzyli wcześniej filtr do współpracy z olejem który jeszcze nie istniał ???
Ja w tym miejscu się poddaję... Nie będę dalej drążył i zaleje ponownie 10W60 lub ewentualnie 5W50 (ze względu na chłodniejszy klimat tu gdzie mieszkam)
“Nie znam stylu jazdy który nie jest ryzykowny. Każdy z nas musi się poprawiać. Każdy kierowca ma swój limit, mój limit jest troszkę dalej niż innych”
ś.p. Ayrton Senna da Silva
ś.p. Ayrton Senna da Silva
Re: wymiana oleju w M3 e36
Na działanie samego Vanosa olej 10W 60 może mieć o tyle zły wpływ, że podczas rozruchu w niskich temperaturach, właściwe smarowanie pompy Vanosa może być opóźnione - analogicznie jak smarowanie silnika =- w porównaniu do olejów 0WXX czy 5WXX. Ale wydaje mi się, że problemem Vanosa jest fizyczne starzenie uszczelniaczy gumowych a nie zużycie eksploatacyjne bo nawet słynne "grzechotanie" da się wyeliminować prosta podkładką w autach o przebiegu 200k km + i 15 lat +
W E46 chyba większym problemem jest samoczynne odkręcanie elementów - już zupełnie nie związane z olejem i zanieczyszczenia pochodzące z oleju - Castrol ma tutaj zła sławę .
osobą eksploatującym M-ki na co dzień cywilnie - szczególnie w okresie zimowym przy temperaturach poniżej 0 stopni na krótkich dystansach, jednak radze zalewać olej rzadszy w tym okresie. Jeździłem na 10W60 nawet w temperaturach -20 i wtedy naprawdę jest ciężko (co prawda nie w M-ce a w 328 ale jednak) .
W E46 chyba większym problemem jest samoczynne odkręcanie elementów - już zupełnie nie związane z olejem i zanieczyszczenia pochodzące z oleju - Castrol ma tutaj zła sławę .
osobą eksploatującym M-ki na co dzień cywilnie - szczególnie w okresie zimowym przy temperaturach poniżej 0 stopni na krótkich dystansach, jednak radze zalewać olej rzadszy w tym okresie. Jeździłem na 10W60 nawet w temperaturach -20 i wtedy naprawdę jest ciężko (co prawda nie w M-ce a w 328 ale jednak) .
ciągle szybciej...
Re: wymiana oleju w M3 e36
Chłopaki czy olej do s50b32 LIQUI MOLY 10w60, to dobry olej? Ktoś miał z nim jakieś problemy?
- Foinix
- Posty: 181
- Rejestracja: pn mar 21, 2011 19:36
- Auto: E36 M3 3.2
- Lokalizacja: Osby, Sverige
- Kontakt:
Re: wymiana oleju w M3 e36
LIQUI MOLY myśle jak najbardziej... to dobra marka, nie powinno być problemów. Śmiało możesz też wybrać coś z Millersa, Motula albo Fuchsa.
Ale co do lepkości 10w60
Jednak nie odpuściłem, i dalej drążyłem temat...
Jak już kiedyś pisałem, w katalogach wszystkich producentów olejów jakie przejrzałem zalecany olej do S50 to 5w40, 10w40, a niekiedy nawet 5w30.
Biuletyn Serwisowy BMW z roku 2003 ---> http://www.lindvigs.com/obioban/BMWEngineOils.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Stwierdzenie że należy lać olej 10w60, bo katalogi mają stare dane, że niby w latach 90-tych, kiedy powstał silnik S50 nie było na rynku olejów 10w60, a później katalogów już nie aktualizowano to bzdura. Oleje 10w60 były stosowane już dużo wcześniej.
Jeszcze sprawa filtra, S50 i S54 mają taki sam filtr oleju. Jak wiadomo do S54 jest już zalecany oficjalnie 10w60. Filtr oleju ma niby być dostosowany do 10w60, no to skoro filtr jest taki sam dla S50 i S54, możnaby pomyśleć że faktycznie do S50 można lać 10w60. Problem tylko w tym że ten filtr nie jest inny od filtrów z M50/52 dlatego że ma przepuszczać olej o innej lepkości. Filtr w silnikach S50 i S54 jest inny ponieważ są to silniki wysokoobrotowe i ten filtr jest zastosowany aby lepiej utrzymać ciśnienie oleju, lepkość nie ma tu znaczenia.
W specyfikacji Castrol 10w60 (rekomendowany olej przez BMW) jest zaznaczone że jest to olej do silników M po roku 2000 (czyli nie S50) --- > http://www.lindvigs.com/obioban/EDGE_10W-60.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Idąc dalej... Większość e36 M3 w UK jeździ na oleju o lepkości 5w40, taka sama sytuacja jest w Szwecji (gdzie mieszkam). Były nawet przeprowadzane tutaj testy 5w40 i 10w60 na jednym samochodzie, w takich samych warunkach na torze. Olej 10w60 uzyskiwał o 15 stopni wyższą temperaturę niż 5w40. Dlaczego tak się dzieje ? Bo olej 10w60 wolniej przepływał przez węzły tarcia, a to powoduje gorsze odprowadzanie z nich ciepła. Po drugie, jeśli zastosujemy olej o zbyt dużej lepkości to będzie on narażony na przegrzanie. Dlaczego? Lepkość charakteryzuje tarcie wewnętrzne płynu. Jeśli płyn o dużej lepkości będzie poddawany ścinaniu, to co powstanie? Otóż to! Powstanie ciepło. Olej będzie się szybciej utleniał. A tego nie lubimy w węzłach tarcia. Pomijam utrudnioną pompowalność oleju.
Więc co nam po oleju 10w60 skoro osiąga on wyższą temperaturę? Według mnie absolutnie nic, ponieważ 5w40 przy niższej temperaturze będzie miał podobną lepkość, co 10w60 w wyższej więc i film olejowy chroniący części silnika będzie również podobny. Dodatkowo silnik nie będzie narażony na przegrzanie.
Podsumowując... Dlaczego tak wiele osób w Polsce zalewa do S50 olej o lepkości 10w60 ??? Nie wiem.
Sam przez ostatni sezon jeździłem na Millersie CFS 10w60, ale na wiosnę do swojego S50 zalewam 5w40. Będę miał jakies porównanie Jeśli mi obróci panewkę to dam znać
Nikgo też nie chcę namawiać na siłę do zmiany swoich przyzwyczajeń, przedstawiam tylko informacje które znalazłem.
Ale co do lepkości 10w60
Jednak nie odpuściłem, i dalej drążyłem temat...
Jak już kiedyś pisałem, w katalogach wszystkich producentów olejów jakie przejrzałem zalecany olej do S50 to 5w40, 10w40, a niekiedy nawet 5w30.
Biuletyn Serwisowy BMW z roku 2003 ---> http://www.lindvigs.com/obioban/BMWEngineOils.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Stwierdzenie że należy lać olej 10w60, bo katalogi mają stare dane, że niby w latach 90-tych, kiedy powstał silnik S50 nie było na rynku olejów 10w60, a później katalogów już nie aktualizowano to bzdura. Oleje 10w60 były stosowane już dużo wcześniej.
Jeszcze sprawa filtra, S50 i S54 mają taki sam filtr oleju. Jak wiadomo do S54 jest już zalecany oficjalnie 10w60. Filtr oleju ma niby być dostosowany do 10w60, no to skoro filtr jest taki sam dla S50 i S54, możnaby pomyśleć że faktycznie do S50 można lać 10w60. Problem tylko w tym że ten filtr nie jest inny od filtrów z M50/52 dlatego że ma przepuszczać olej o innej lepkości. Filtr w silnikach S50 i S54 jest inny ponieważ są to silniki wysokoobrotowe i ten filtr jest zastosowany aby lepiej utrzymać ciśnienie oleju, lepkość nie ma tu znaczenia.
W specyfikacji Castrol 10w60 (rekomendowany olej przez BMW) jest zaznaczone że jest to olej do silników M po roku 2000 (czyli nie S50) --- > http://www.lindvigs.com/obioban/EDGE_10W-60.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Idąc dalej... Większość e36 M3 w UK jeździ na oleju o lepkości 5w40, taka sama sytuacja jest w Szwecji (gdzie mieszkam). Były nawet przeprowadzane tutaj testy 5w40 i 10w60 na jednym samochodzie, w takich samych warunkach na torze. Olej 10w60 uzyskiwał o 15 stopni wyższą temperaturę niż 5w40. Dlaczego tak się dzieje ? Bo olej 10w60 wolniej przepływał przez węzły tarcia, a to powoduje gorsze odprowadzanie z nich ciepła. Po drugie, jeśli zastosujemy olej o zbyt dużej lepkości to będzie on narażony na przegrzanie. Dlaczego? Lepkość charakteryzuje tarcie wewnętrzne płynu. Jeśli płyn o dużej lepkości będzie poddawany ścinaniu, to co powstanie? Otóż to! Powstanie ciepło. Olej będzie się szybciej utleniał. A tego nie lubimy w węzłach tarcia. Pomijam utrudnioną pompowalność oleju.
Więc co nam po oleju 10w60 skoro osiąga on wyższą temperaturę? Według mnie absolutnie nic, ponieważ 5w40 przy niższej temperaturze będzie miał podobną lepkość, co 10w60 w wyższej więc i film olejowy chroniący części silnika będzie również podobny. Dodatkowo silnik nie będzie narażony na przegrzanie.
Podsumowując... Dlaczego tak wiele osób w Polsce zalewa do S50 olej o lepkości 10w60 ??? Nie wiem.
Sam przez ostatni sezon jeździłem na Millersie CFS 10w60, ale na wiosnę do swojego S50 zalewam 5w40. Będę miał jakies porównanie Jeśli mi obróci panewkę to dam znać
Nikgo też nie chcę namawiać na siłę do zmiany swoich przyzwyczajeń, przedstawiam tylko informacje które znalazłem.
Ostatnio zmieniony sob lut 06, 2016 22:52 przez Foinix, łącznie zmieniany 4 razy.
“Nie znam stylu jazdy który nie jest ryzykowny. Każdy z nas musi się poprawiać. Każdy kierowca ma swój limit, mój limit jest troszkę dalej niż innych”
ś.p. Ayrton Senna da Silva
ś.p. Ayrton Senna da Silva
Re: wymiana oleju w M3 e36
Dzięki za tak dokładną odpowiedz i przydatne informacje. Mam zalany 10w60. Daj znać na wiosnę jak zmienisz olej co i jak
Re: wymiana oleju w M3 e36
Ja również mam zalanego 10W60 ale na wiosne wlatuje 5w40 Troche ze względów testowania, trochę ze względów vanosa
- listek
- Posty: 459
- Rejestracja: pt paź 31, 2008 19:53
- Auto: M3 3.0, M3 E46
- Lokalizacja: KOŁOBRZEG
- Kontakt:
Re: wymiana oleju w M3 e36
z tą temperaturą na torze to akurat ja miałem okazję widzieć odwrotnie, ci co mieli 10/60 (mam na myśli vr1) mieli niższą temp. ale temp oleju w tym temacie to nie tylko olej, bo jak ktoś nie dba i ma zasyfioną chłodnicę to wiemy jak będzie więc temat oleju to temat rzeka
fajnie by było jakby ci co im się przekręciła panewa chwalili się na jakich olejach jeździli, to by pokazało jak jest w praktyce
fajnie by było jakby ci co im się przekręciła panewa chwalili się na jakich olejach jeździli, to by pokazało jak jest w praktyce
zarejestruj swoje ///M na
www. bmw-motorsport.pl
www. bmw-motorsport.pl
Re: wymiana oleju w M3 e36
Znajomemu wyszła korba na 10w40...
Re: wymiana oleju w M3 e36
a co do filtra oleju, to jakiej firmy kupujecie ?
- Foinix
- Posty: 181
- Rejestracja: pn mar 21, 2011 19:36
- Auto: E36 M3 3.2
- Lokalizacja: Osby, Sverige
- Kontakt:
Re: wymiana oleju w M3 e36
Tylko oryginał Mahle-Knecht
“Nie znam stylu jazdy który nie jest ryzykowny. Każdy z nas musi się poprawiać. Każdy kierowca ma swój limit, mój limit jest troszkę dalej niż innych”
ś.p. Ayrton Senna da Silva
ś.p. Ayrton Senna da Silva