Wykresy z Hamowni
Re: Wykresy z Hamowni
Jesli chodzi o dywagacje na temat zasady dzialania hamowni(a tym bardziej inercji v-tech).To jedyna osoba ktora opisala to poprawnie jest ww296.Przelozenie/most nie ma nic wsponego z maksymalna moca silnika.I po wykonanym pomiarze mozesz sobie go zmieniac jak chcesz( wpisujac dowolne dane do hamowni)Wtedy na wykresie bedzie sie zmianial moment obrotowy i obroty.ale moc maksymalna nadal pozostanie na tym samym poziomie.A kalibracja hamowni V-tech robi sie tak:Rozpedzasz samochod do 2 tys rpm( Bo tyle wymaga tego program hamowni) na tym biegu na ktorym bedziesz mierzyc auto( z reguly jest to 4 albo 5 bieg).I patrzysz na zegar hamowni,jaka pokazal predkosc.Nastepnie wpisujesz ta predkosc do ustawien hamowni.I kalibracja gotowa(nie ma znaczenie rozmiar opon, przelozenie skrzyni,mostu..).A Jesli chodzi o zgodnosc momentu obrotowego,to bardzo latwo mozna to sprawdzic.Jesli auto bylo hamowane do odcinki obrotow i te obroty zgadzaja sie z odcinka na obrotomierzu samochodu.To znaczy ze kalibracja jest prawidlowa(a wiec moment obrotowy tez jest prawidlowy).Takie odstepstwa jak 100rpm/min. nie maja tu znaczenia.Poniewaz niech ktos przyjrzy sie,co dzieje sie z oponami powyzej 200km/h-ich srednica sie zwieksza.Wiec bedzie to mialo wplyw na obroty.Dalej..Hamownia mierzy moment obrotowy na kolach samochodu,wystepujacy w okreslonej liczbie obrotow.(i nie mierzy mocy!)Moc wylicza program.Ale jak ktos ma te wartosci To nie musi robic tego program..Wystarcy wziac kalkulator do reki i to policzyc..Moc to moment obrotowy pomnozony przez obroty(inaczej..Praca wykonana w okreslonej jednostce czasu).Np 300nm momentu obrotowego wystepujacego przy 2 tys rpm daje nam 60kw.A 1Kw to 1.36KM.Czyli przy 2 tys rpm mamy:60kw x 1.36=81.6KM.Dalej wytlumacze straty w napedzie.Bo przeciez hamownia mierzy moc na kolach(a tak naprawde moment) To teraz tak:mamy juz samochod na rolkach..Kalibracja zostala wykona Powiedzmy ze to byl 4 bieg.Wiec rozpedzamy na tym 4 biegu auto od najnizszych obrotw do odcinki,nastepnie wyrzucamy na luz i w tym czasie nic nie dotykamy(czekamy jak kola wytraca predkosc-i w tym czasie sa wlasnie liczone straty w napedzie-program je dodaje i podaje nam moc i moment na silniku.A jesli chodzi o straty to ma na nie znaczenie przelozenie ,bieg,szerokosc ,wielkosc opon,waga auta,Sila naprezenia pasow ktorymi sa przymocowane jest auto do hamowni itd...To chyba tylePozdrawiam
Re: Wykresy z Hamowni
Jeżeli po wpisaniu innego przełożenia będzie zmieniał się moment obrotowy i obroty to nie wpłynie to na wynik "mocy maksymalnej" skoro wynika ona bezpośrednio właśnie wartości momentu i obrotów przy jakich dany moment jest uzyskiwany?
Re: Wykresy z Hamowni
Nie wplynie ona na moc maksymalna.bo 3x5=15 a 5x3 tez rowna sie 15 rozumiesz??w przypadku zrobienia zlej kalibracji nie beda sie zgadzaly obroty i moment obrotowy(wartosci nie beda prawidlowe)ale hamownia z tych zlych wartosci kalibracji nadal wyliczy prawidlowa moc.
Re: Wykresy z Hamowni
Pewne rzeczy w poprzednim poście opisałeś poprawnie, ale to powyżej to bzdura, po prostu do obliczenia mocy nie ma potrzeby używać tych wartości które sa nieprawidłowe - to dodatkowe zmienne potrzebne do wyliczenia momentu.addam24 pisze:Nie wplynie ona na moc maksymalna.bo 3x5=15 a 5x3 tez rowna sie 15 rozumiesz??w przypadku zrobienia zlej kalibracji nie beda sie zgadzaly obroty i moment obrotowy(wartosci nie beda prawidlowe)ale hamownia z tych zlych wartosci kalibracji nadal wyliczy prawidlowa moc.
do wyliczenia mocy potrzebne jest.
1. masa rolek
2. Czas w jakim rolki zostały rozpędzone do określonych obrotów
to wszystko - te dane są zapisane w hamowni, niezmienne (rzecz jasna poza czasem który dla każdego samochodu jest inny i ten czas własnie mierzy hamownia - w zależności od mocy jaka generuje auto.
pozostałe parametry czyli obroty silnika i przełożenie potrzebne sa do OBLICZENIA momentu obrotowego i umiejscowienia na wykresie mocy w funkcji obrotów.
to oczywiście dotyczy hamowni inercyjnych w bardziej zaawansowanych urzadzeniach pojawiają sie tensometry czyli czujniki/wskaźniki momentu.
Ps. Hamownia mierzy tylko jeden parametr - czas rozpedzania rolek - na tej podstawie wyliczana jest moc, mierzy terz czas wyhamowania rolek (pomiar na wciśnietym sprzęgle) to opory napedu.
Jeszcze raz - hamowania inercyjna mierzy tylko czas rozpędzania rolek - NIC WIĘCEJ - na podstawie tego czasu znamy moc, moment obrotowy wyliczany jest z prostego wzoru ale już przez komputer - nie jest potrzebna hamowania do jego podania, wyliczenia -np dane o obrotach można podac np tydzień po pomiarze i wtedy poznamy moment obrotowy, oczywiścnie i niestety obarczony sporym błędem - ponieważ niedokłądności podstawowych zmiennych nawarstwiają sie przy jego wyliczaniu... dlatego do tego parametru nie przywiązują wagi. oczywiście rzecz dotyczy hamowani inercyjnych, ale tak naprawdę wartości max momentu obrotowego i tak sa nieistotne zwłaszcza w przypadku auta który bierze udział w wyuścigach lub ma byc szybki na prostej - bo to co napedza samochód to moment obrotowy ale NA KOŁACH a ten zależy od przełożeń poszczególnych biegów które dobiwra sie do charakterystyki silnika a nie odwrotnie...
ciągle szybciej...